Het nieuwe beeldmerk van de binnenvaart. Iedereen die namens de binnenvaart met de buitenwereld correspondeert, kan dit logo op zijn briefpapier mee laten drukken.
De binnenvaartorganisaties lanceren deze maand een nieuw, internationaal elan voor de binnenvaart: The Blue Road. Het hoort bij een geheel nieuw logo van drie verbogen cirkels, een groene, een blauwe en een zwarte met een pay-off of ondertitel in het Nederlands: ‘duurzaam vervoer over water’, ontwikkeld door het BVB.
Daarmee wordt gekozen voor een blauw imago. De Blue Road als slogan is een gedurfde keuze, want het is louter gebaseerd op de associatie tussen een weg op het land en een vaarweg. Het Engelse ‘road’ wordt namelijk nooit gebruikt voor een vaarweg. De kracht van ‘The Blue Road’ zit hem dan ook niet zozeer in de betekenis, maar in de zeggingskracht van de term zelf. ‘Blauw’ staat voor de ‘meest logische en duurzame vorm van transport’, omdat de kleur blauw wordt gebruikt voor duurzaamheid van techniek. Bovendien refereert het aan water.
Merk waardig
Blue magazine. De kleur laat aan duidelijkheid niets te wensen over.
De binnenvaart is een merk waardig, vinden de gezamenlijke organisaties, die na lang beraad voor deze slogan hebben gekozen. Het voorstel was een onderdeel van een nieuw concept, uitgedacht door bureau Wubbe in Delft. Een merk waar dus binnenvaartbreed van gebruik kan worden gemaakt. de organisaties Kantoor Binnenvaart, CBRB en Koninklijke Schuttevaer – plus de daaronder hangende organisaties als BVB, Bureau Telematica en EICB – zullen het merk ook voeren. Ook ondernemingen kunnen het beeldmerk gebruiken, evenals onderwijsinstellingen en sponsoren. De binnenvaart wordt geacht met één gezicht naar buiten te treden en zo wordt ook de samenwerking tussen organisaties en ondernemingen gestimuleerd, luidt de officiële lezing.
Magazine
Het nieuwe elan gaat tevens gepaard met een uitgebreid magazine over de binnenvaart: Blue Magazine, eveneens onderdeel van het concept. Het door het BVB uitgegeven magazine wordt aan alle relevante verladers aangeboden ter ondersteuning van het Maatwerk Team van het BVB, bestaande uit Miranda Volker, Marco Huijsman en Nico Schoonen, ondersteund door Marjan Kruijsdijk. Ze worden in het magazine ook voorgesteld, evenals een lange reeks van ondernemingen en ondernemers in de binnenvaart, verladers, branchevertegenwoordigers, studenten en nog tal van andere wetenswaardigheden over de binnenvaart.
Ook de keuze om de binnenvaart als zeer diverse bedrijfstak te presenteren is vernieuwend. Niet alleen vertellen dat de binnenvaart milieuvriendelijk is, maar tevens de mensen die het doen aan het woord laten en met praktijkvoorbeelden laten zien hoe rijk aan innovatieve logistiek deze sector is. Mensen die trots zijn op wat ze doen en op hun bedrijfstak. Het magazine opent met een statement van Melanie Schultz, de minister van Infrastructuur en Milieu. “De groei [in het goederenvervoer] moet vooral opgevangen worden door de binnenvaart”, aldus de bewindsvrouwe. “Betrouwbaarheid, veiligheid en duurzaamheid, dat zijn de troeven van vervoer met de binnenvaart.” Dus, zo luidt de conclusie in het magazine: TAKE THE BLUE ROAD. Een heldere boodschap aan de verlader.