Per 1 december is de ‘Stimu­leringsregeling Schone binnen­vaart en duurzame logistiek in Rotterdam’ wederom geopend. Drie eerdere edities leverden aansprekende projecten op. Met de blik gericht op de aankomende NRMM Stage V-richtlijn verwacht Bas Kelderman van het EICB ook dit jaar de nodige innovatieve projectvoorstellen.

De regeling is eerder opengesteld geweest in 2011 en 2012. In die jaren zijn twintig projecten medegefinancierd, die het innovatieve karakter van de binnenvaart naar een hoger plan hebben helpen tillen.

Bas Kelderman, senior projectmanager bij het Expertise- en Innovatie­Centrum Binnenvaart (EICB) en verantwoordelijk voor de coördinatie van de regeling, blikt terug: “De toegekende projectvoorstellen betroffen toen onderwerpen die varieerden van luchtemissiemetingen, een CO2-berekeningstool tot magnetisch afmeren, een dedicated binnenvaartterminal en een studie naar een LNG-schip.”

Ook in 2016 was de stimuleringsregeling van kracht. “Toen zijn vijf projecten toegekend. Dat waren onder meer de inzet van een accupakket ter vervanging van dieselgeneratoren, een dieselelektrische kraanschip in combinatie met nabehandelingstechniek, een kostenefficiënte uitvoering van nabehandeling en een systeem voor bodemhoogtemetingen door zelfvarende schepen.”

 

Succesvol aanvragen

De opsomming van Kelderman biedt een exclusief inkijkje in de innovatieve paden die onlangs zijn bewandeld in de binnenvaartsector. Deels worden die paden uitgezet door de subsidievoorwaarden en dat is ook dit keer het geval. “Er is gekozen om de stimuleringsregeling te publiceren in hernieuwde vorm in aanloop naar de aankomende NRMM Stage V-richtlijn”, verduidelijkt Kelderman.

Volgens de letter van de stimuleringsregeling is deze bedoeld voor iedereen met ‘initiatieven die bijdragen aan het verminderen van door de binnenvaart veroorzaakt brandstofverbruik, broeikasgas­emissies en emissies naar de lucht in de regio Rotterdam’.

Kelderman licht toe: “Let op, het is hierbij wel belangrijk dat de regeling projecten voortbrengt die voorbíj de status quo gaan. Initiatieven die alleen richting de CCR2-norm gaan, gelden in dat opzicht als te beperkt. Projecten die op voortstuwing zijn gericht, zijn dus pas echt kansrijk als ze minimaal aan de Stage V-eisen voldoen of die zelfs voorbij gaan. Het kan ook in verbeterde efficiëntie zitten. Om die reden is ‘duurzame logistiek’ opgenomen in de titel van de regeling.”

 

Beoordelingscommissie

Kelderman treedt op als eerste aanspreekpunt voor partijen die een aanvraag willen indienen. Zij kunnen bij hem terecht voor nadere inlichtingen. Het EICB controleert tevens of de aanvragen tijdig en compleet zijn ontvangen.

Wat gebeurt er in de volgende fase? “Een beoordelingscommissie van experts vormt samen de Innovatieraad. Zij bespreken de ontvangen voorstellen en rangschikken de aanvragen vervolgens op milieurendement per in het initiatief geïnvesteerde euro. Ook verzekert de Innovatieraad zich ervan dat genoemde verwachtingen van het project realiseerbaar en betrouwbaar zijn.”

 

Bas Kelderman. (foto EICB)

Voorwaarden

De stimuleringsregeling biedt een financiële bijdrage van 25 procent voor in aanmerking komende onderzoeksprojecten. Voor projecten gericht op concrete uitvoering van demonstratieprojecten is dit 75 procent.

De deadline voor het indienen staat op 28 februari 2018. “De benodigde formulieren, waaronder een voorbeeld van een projectplan, hebben we beschikbaar gesteld op onze website www.eicb.nl”, zegt Kelderman tenslotte. “En voor nadere inlichtingen zijn we bereikbaar op (010) 798 98 30.”

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.