evofenedex pleit vandaag (6 december) in het rondetafelgesprek over verduurzaming van de binnenvaart in de Tweede Kamer voor een vergroeningsfonds. “Alleen met een dergelijk fonds waarin ook de overheid een financiële bijdrage levert, zullen schippers in staat zijn de noodzakelijke vergroening te realiseren’, stelt de belangenbehartiger van 15.000 handels- en productiebedrijven.”

Ook uit de binnenvaart wordt al meer dan een jaar gelobbyd voor zo’n vergroeningsfonds. Daarmee zou de onrendabele top van investeringen in schone technieken aan boord (voor)gefinancierd kunnen worden.

“De binnenvaartsector is gefragmenteerd, de investeringen om tot vergroening te komen zijn hoog en de terugverdientijd is lang,’aldus evofenedex. Zonder een vergroeningsfonds zal de vergroeningsslag in deze zeer specifieke markt al snel een kaalslag worden, wat grote nadelige maatschappelijke gevolgen heeft. Het wordt dan nog lastiger de klimaatdoelstellingen van Parijs te halen en bovendien zal daardoor de congestie op de weg toenemen.”

 

Termijncontracten

evofenedex ziet ook een rol voor de eigen achterban weggelegd:  “Zo wordt het bijvoorbeeld makkelijker voor de binnenvaart om financiering te krijgen voor vergroeningsinvesteringen als handels- en productiebedrijven als opdrachtgever van het vervoer langere termijncontracten aangaan.”

De ondernemersvereniging verwacht veel van on board monitoring van de uitstoot. “Als binnenvaartschippers structureel zicht krijgen op hun brandstofverbruik zullen zij zuiniger gaan varen en dus minder brandstof verbruiken. Minder verbruik betekent ook minder CO2 en andere schadelijke uitstoot.”

 

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.