- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuws"Havengeld Krimpen moet anders"

"Havengeld Krimpen moet anders"

- Advertentie -

Delen

Bert Luijendijk, lijstaanvoerder van de lokale politieke partij Stem van Krimpen, vindt dat de heffing voor vrachtschepen in Krimpen aan den IJssel op de helling moet. Nu gebeurt dat per m3 verplaatsing en daarmee is de beroepsvaart in het nadeel.

“Woonschepen en alle overige vaartuigen in onze gemeente betalen per m2 oppervlakte, het is onduidelijke waarom de vrachtschepen hiervan worden uitgezonderd”, aldus Luijendijk. “Ik kan me er nog iets bij voorstellen als het om geladen schepen gaat, tenslotte moet je daarvoor de haven op diepte houden en baggerwerk is voor een gemeente een behoorlijke uitgave, maar de aanzienlijk minder diep stekende lege schepen die – vooral in deze economisch slechte tijd – in aanzienlijk aantal liggen te wachten op vracht laat je toch niet voor hun lege ruimte betalen?”

Aanpassen
Als zijn partij Stem van Krimpen na de raadsverkiezingen van 3 maart 2010 in de gemeenteraad en wellicht in het college van B&W komt, wil hij met een initiatief komen om de havengeldverordening in zijn gemeente hierop aan te passen, zodat dit met ingang van 2011 van kracht kan worden. Zijn voorkeur gaat uit naar een lagere heffing op grond van het aantal m2 voor lege schepen en voor de huidige op grond van het aantal m3 voor geladen schepen.
“In een haven als Krimpen aan den IJssel, waar de havenmeester direct contact heeft met de schippers is dit gemakkelijk te verwezenlijken en kan op deze basis een voor ieder schip eerlijker havengeldtarief worden toegerekend”, aldus politiek aanvoerder Luijendijk, die van 1988 tot 1995 secretaris was van de sociaal-economische binnenvaartorganisatie CBOB en momenteel werkzaam bij het Havenbedrijf Rotterdam.

Hoger tarief
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 17 december 2009, bij de vaststelling van de Belastingtarieven 2010, onderdeel verordening op de heffing en de invordering van havengelden 2010, vroeg Bert Luijendijk al aandacht voor de zich in de binnenvaart voordoende economische crisis en heeft middels een ingediend amendement op de verordening. Hij verzocht de overige raadsfracties om af te zien van de door het college van B&W vanaf 2010 voorgestelde verhoging van het binnenhavengeld. In zijn toelichting verwees hij naar de in Rotterdam getroffen crisismaatregel tot verlaging van het tarief. Hij bracht het al hogere tarief van zijn eigen gemeente onder de aandacht; met een verhoging zou Krimpen aan den IJssel nog verder uit de pas lopen.
Luijendijk is van mening dat naast Europese en nationale aandacht ook de lokale overheid niet achter kan blijven om, daar waar het in haar vermogen ligt, de getroffen sector de helpende hand te bieden. “Helaas bleek hiervoor geen begrip bij de andere partijen in de gemeenteraad en werd het amendement verworpen.” Luijendijk wil het onderwerp ook aankaarten binnen de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB), waarvan hij vice-voorzitter is.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -