In het Dordtse Bellevue is de rivier getuige als de wethouders Jan Nathan Rozendaal (Papendrecht), Jolanda de Witte (Zwijndrecht), Jasper Mos (Dordrecht) en manager External Affairs Jacco van der Tak van Havenbedrijf Rotterdam de overeenkomst voor het binnenhavengebied van Dordrecht, Zwijndrecht en Papendrecht met die van Rotterdam, Vlaardingen en Schiedam tekenen.
Op 1 januari 2015 geldt in dit binnenhavengebied een uniforme regeling voor het innen van binnenhavengeld via het Havenbedrijf Rotterdam. De schepen die in dezelfde periode meerdere havens in het binnenhavengebied aandoen, hoeven hierdoor maar één keer havengeld te betalen. Dit betekent dat de meeste binnenvaartschepen die zowel in Dordrecht als Rotterdam komen, minder gaan betalen.
De ondertekening. Vlnr Jan Nathan Rozendaal, Jacco van der Tak, Jolanda de Witte en Jasper Mos. (foto’s Johan de Witte)
De berekening, facturering, en incaso van binnenhavengelden in het hele havengebied, worden overgedragen aan het Havenbedrijf Rotterdam, dat de inkomsten van het binnenhavengeld vervolgens afdraagt aan Dordrecht, Zwijndrecht en Papendrecht. Deze havensamenwerking leidt tot meerwaarde voor de betrokken partijen door eenvoudiger facturering en complete dienstverlening voor klanten. Eveneens past het in havenbeleid dat gericht is op samenwerking met andere havens.
Bezuiniging en automatisering
Sinds 1 juli 2011 werken Havenbedrijf Rotterdam en de gemeente Dordrecht reeds samen in het Zeehavengebied Dordrecht en verzorgt het Havenbedrijf het nautisch beheer in de havens. Bij de start was er hoop dat de dienstovernemende Rotterdammers deze taak met de wijsheid van Erasmus in het Dordrecht van Johan en Cornelis de Witt zouden overnemen. En dat is gebeurd!
In de vaart der bezuinigingen, modern management en automatisering moest het roer van Havenbedrijf Dordrecht om. Hiervoor gaf havenmeester Niek Ooievaar de sleutel van Havendienst Dordrecht aan zijn Rotterdamse collega. De vroegere assistent-havenmeester Harry Smits blijft op zijn post in Dordrecht en is het aanspreekpunt voor de Rotterdammers.
Een historisch moment: Harry Smits (rechts) overhandigt zijn havengeld-notitieboekje aan Jacco van der Tak.
Naast chef van dienst Leen Paans regelt Smits reserveringen voor de passagiersvaart. Voor Dordrecht als toeristische trekpleister noteerde Smits in 2014 maar liefst 458 ligplaatsreserveringen; voor 2015 liggen er 428 vast en voor 2016 al vijf, waarvan twee Rhinecruisers nog in aanbouw zijn. ‘En vanzelfsprekend moet er voor de beroepsvaart ook plek zijn’, weet Smits.
Digitaal
‘De samenwerking moet meerwaarde geven. Samenwerken smaakt naar meer voor meer gemeenten! Onze HBR-administratie is er geschikt voor’, volgens Van der Tak. ‘ De digitale applicatie maken we zo geschikt mogelijk voor de scheepvaart.’ ‘Voor- en nadelen zullen er altijd zijn’, aldus de wethouders.
Na het tekenen van de stukken was er nog een historisch moment waarin het havengeld-notitieboekje van Smits aan Van der Tak werd overgedragen, begeleid door een glimlach en opmerking dat het wellicht een handleiding zou kunnen zijn voor het digitaal inningsysteem.
Geheugensteun: In het jaar 1220 verleent Graaf Willem Dordrecht stadsrechten. Vijftig jaar later zorgt Floris de vijfde voor het graven van de Spuihaven – 1421 Sint Elizabethvloed – 1457 grote stadsbrand – de kalkhaven ontstaat in 1655 – reeds in 1674 doet de havenpolitie haar intrede – de twee jaar geleden gerestaureerde Lange IJzeren Brug is uit 1856 – sinds 1871 is Dordrecht op het spoor aangesloten – de in 1655 gegraven Kalkhaven kreeg in 1890 een kademuur – 1910 oprichting van het Havenbedrijf – terreinen voor de zeehaven worden in 1912 aangekocht – 1968 Havenbedrijf NV wordt Zeehavenbedrijf Dordrecht – 1989 start van semi-continudienst met de HD 1 in de Zeehaven – 1989 ingebruikname drinkwaterboot – 1991 start semi-continudienst met de HD 2 in de bovendienst. 30 juni 2011 neemt Rotterdam het over.