In Antwerpen is op 23 maart de FlexFueler 002 gedoopt. Het LNG-bunkerschip is eigendom van gasdistributeur Fluxys en LNG-bedrijf Titan LNG. De FlexFueler 002 zorgt ervoor dat schepen overal in de Antwerpse haven en op de Westerschelde LNG kunnen bunkeren. Het schip heeft een vaste ligplaats aan kaai 526/528.
Na de FlexFueler 001 en de Green Zeebrugge is het het derde schip van Titan LNG in het ARA-gebied (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen). Daarmee speelt het bedrijf in op de toenemende vraag.
Ronald van Selm, CTO bij Titan LNG zei bij de doop: “Tegen 2025 beschikken we wellicht over het grootste netwerk van bunkerschepen in Europa. We blijven met onze partners in Europa en wereldwijd samenwerken om reders vanaf vandaag op weg te zetten naar een koolstofneutrale toekomst.”
Transitie naar ‘multi fuel port’
“Als vijfde grootste bunkerhaven ter wereld willen wij een pioniersrol vervullen in de integratie van koolstofarme brandstoffen in de bunkermarkt”, aldus CEO Jacques Vandermeiren van Port of Antwerp. “Met de komst van de FlexFueler 002 zetten we opnieuw een belangrijke stap in de transitie naar een multi fuel port. LNG is nu overal in de haven beschikbaar als scheepsbrandstof, waardoor we de energietransitie in de haven én in de hele Antwerpse regio verder kunnen faciliteren.”
Havenschepen Annick De Ridder is verheugd dat de bunkermaatschappij heeft besloten om de Flexfueler vanuit Antwerpen te laten opereren. “Dat bewijst dat we stappen in de juiste richting zetten om onze haven tegen 2025 verder om te vormen naar een multi fuel port: een haven waar naast de klassieke brandstoffen ook duurzamere alternatieve brandstoffen aangeboden worden, zoals LNG. Zo blijven we naast een succesvolle haven ook een duurzame haven en een inspiratie voor de hele sector.”
Alternatieve scheepsbrandstof
CEO Pascal de Buck van Fluxys sprak van “een belangrijke logistieke schakel die meer reders de kans geeft om voor LNG te kiezen als alternatieve scheepsbrandstof. Het voordeel van het nieuwe bunkerschip en van onze andere LNG-tankinstallaties in de haven is dat ze geschikt zijn voor koolstofneutrale LNG-opties zonder dat reders extra hoeven te investeren.”