Haven van Antwerpen wil meer containers over spoor

0

Port of Antwerp , Railport Antwerpen en spoorbeheerder Infrabel stellen zich ten doel om het aandeel van spoor in het vervoer van zeecontainers de komende tien jaar te verdubbelen. De CEO’s tekende van de bedrijven ondertekenden daarvoor een samenwerkingsakkoord.

“Een modal shift, een verschuiving van vervoer is nodig”, schrijft Port of Antwerp. Op de Antwerpse ring is het vaak aanschuiven voor het vrachtverkeer. Het spoor moet een belangrijker rol gaan spelen. Overigens stimuleert het Antwerpse Havenbedrijf ook vervoer over water.

Marktaandeel van 7 naar 15 procent

In 2030 willen de haven en Infrabel het aandeel van zeecontainers die per spoor naar het Europese achterland gaan, verdubbelen. Nu wordt circa 7 procent van die containers per spoor vervoerd; dat over tien jaar zo’n 15 procent moet zijn.

Het is de bedoeling om een gemeenschappelijk digitaal platform te ontwikkelen om het vervoer in het havengebied te organiseren en optimaliseren. Het lossen en laden van de containers van een zeeschip worden beter op één lijn gebracht met het treinverkeer in het havengebied. Dat levert tijdwinst op.

De partijen bekijken de mogelijkheden om een aparte entiteit op te richten om de spoorinfrastructuur in het havengebied te beheren. In dit beheermodel zouden de drie bedrijven een toegevoegde waarde kunnen bieden door hun krachten nog meer te bundelen.

 

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.