Harbers past subsidie schone motoren en katalysatoren aan

0

Minister Mark Harbers wil de Tijdelijke subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen 2021-2025 aanpassen. Dat moet ervoor zorgen dat meer schippers in een SCR-katalysator investeren en dat er meer geld beschikbaar komt voor hogere subsidies op Stage V-motoren.

Dat schrijft de minister van Infra­structuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer. Uit een tussentijdse evaluatie door Rijksdienst voor Ondernemend Nederland is onder meer gebleken dat er “op dit moment zeer weinig animo is voor de subsidie voor enkel een SCR-katalysator”. 

Het gaat om een gecombineerde regeling: subsidie voor aanschaf en installatie van motorvervanging (gefinancierd uit de Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens) en subsidie voor aanschaf en installatie van een SCR- katalysator (gefinancierd uit de stikstofmiddelen van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit). De aanvragen voor een SCR-katalysator lopen ver achter bij de verwachting en het beschikbare budget. Het aantal aanvragen voor motorvervanging is juist zeer groot, maar er is te weinig budget.

Katalysator met roetfilter

“Evenals in 2021 bleven in de eerste helft van 2022 de subsidieaanvragen voor de aanschaf en installatie van een SCR-katalysator ver achter ten opzichte van beschikbaar budget”, staat in de tussenevaluatie van RVO. “In 2021 waren er 40 aanvragen, in de eerste helft van 2022 18. Het beschikbare subsidiebudget was voor zowel vorig als dit jaar 13,6 miljoen euro.”

Schippers vinden investeren in de aanschaf en installatie van een SCR-katalysator minder aantrekkelijk aangezien die alleen de uitstoot van NOx reduceert. Om vergroening aan te tonen, moeten ook ander uitstootwaarden (CO2, roet, fijnstof) omlaag. “Ook blijven de kosten van aanschaf, installatie en optimalisering van SCR-katalysator plus de nodige revisies hoog”, aldus Harbers. “Daarnaast vindt men het risico op het investeren in een katalysator hoog.” 

Harbers wil ook subsidiëring van een katalysator in combina­tie met een roetfilter mogelijk maken. Dat zal de regeling aantrekkelijker maken, verwacht hij.

Subsidiebedrag omhoog

De subsidie voor nieuwe moto­ren met minimaal Stage V-niveau is juist wel erg in trek. Mede doordat nieuw geïnstalleerde motoren voortaan aan de nieuwe norm moeten voldoen. Hier overtrof het aantal aanvragen in 2021 en 2022 het beschikbare budget. 

Het budget voor motorvervanging was tot nu toe veel kleiner dan dat voor SCR-katalysatoren. Voor 2021 was het subsidiebudget 6,9 miljoen euro, voor dit jaar 5,9 miljoen. In 2021 zijn 58 aanvragen toegekend, in de eerste helft van 2022 zijn dat er 44.

De maximale subsidie per aanvraag gaat omhoog van 200.000 naar 400.000 euro. Dat moet de regeling aantrekkelijker maken voor grotere motoren, en dus grotere schepen. De meeste aanvragen voor motorvervanging waren voor de aanschaf en installatie van nieuwe motoren met een vermogen tot 600 kW.

Wegens die grote vraag wordt het subsidieplafond voor motorvervanging nog dit jaar verhoogd met 10 miljoen euro, zo was al besloten. In 2023 en 2024 komt er per jaar 8 miljoen bij. Ook zal geld dat dit jaar van de katalysatoren overblijft, beschikbaar
komen voor motoren.

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.