Groot spektakel in Rotterdam door de komst van de Oasisof the Seas. 30 september arriveerde het grootste cruiseschip ter wereld om 2 uur ’s nachts aan de Wilhelminakade en datr ging niet ongemerkt voorbij. Duizenden mensen stonden op de kades om het schip te zien.
Het schip van Royal Caribbean is in Rotterdam voor een dokbeurt bij Keppel Verolme in de Botlek. Maar eerst moesten de 5.400 passagiers en 1.500 bemanningsleden worden afgezet. Vervolgens gingen 1.000 werklieden aan boord. Op 14 oktober vertrekt het schip weer, naar Southampton.
Icoon
Havenbedrijf Rotterdam is blij met de komst van de gigant. ‘De Oasis of the Seas is één van de iconen van de internationale scheepvaart. De aankomst bevestigt de vooraanstaande positie van Rotterdam in de maritieme wereld en betekent tevens een extra stimulans voor de verdere ontwikkeling van de Rotterdamse cruisehaven. Dat vinden we belangrijk’, aldus Ronald Paul, COO van het Havenbedrijf Rotterdam en voorzitter van Cruiseport Rotterdam.
De Oasis of the Seas vertrok halverwege de ochtend van de cruiseterminal om naar Keppel Verolme te gaan. (foto Jan Fähmel Fotografie)
‘De cruisemarkt is een groeimarkt. Rotterdam wordt als stad steeds aantrekkelijker voor toeristen en moet daarvan volop kunnen profiteren. De verdere ontwikkeling van cruiseport Rotterdam is niet alleen goed voor de haven maar ook voor de economie van de stad.’
Keppel Verolme
Keppel Verolme is een belangrijke speler in de Rotterdamse maritieme industrie en gespecialiseerd in het onderhouden en verbouwen van schepen en drijvende offshore-units zoals boorplatformen, kraanschepen, pijpenleggers en olieproductieplatforms. Directeur Harold Linssen zegt: ‘Wij zijn zeer verheugd dat Royal Caribbean onze werf heeft gekozen voor het onderhoud van de Oasis of the Seas. Met onze uitstekende reputatie in onderhoud, modificatie en conversie aan diepwaterschepen en offshoreplatforms hebben wij eveneens het doel om ons maritieme portfolio uit te breiden, waaronder cruiseschepen.’
Het 405 meter lange mammoetdok van Keppel Verolme is geschikt voor de grootste schepen ter wereld. Zoals de Oasis of the Seas. Het cruiseschip krijgt in dit droogdok een onderhoudsbeurt. Onder andere wordt de romp onder de waterlijn geïnspecteerd en voorzien van een verflaag en zal via de bodem van het schip één van de motoren worden omgewisseld.
Nieuwe vloerbedekking
Royal Caribbean is na Carnival Corporation (met onder andere Holland-Amerika Lijn en Cunard) de grootste cruiserederij ter wereld. Het heeft een hoofdzetel in Miami en werd in 1968 opgericht. De schepen van Royal Carribean zijn herkenbaar aan de naam. Alle scheepsnamen eindigen op “of the Seas”. De dokbeurt in Rotterdam gebruikt de cruiserederij meteen om onder meer nieuwe vloerbedekking door het gehele schip aan te leggen.
Cruise Port Rotterdam
De aankomst van de Oasis of the Seas is volgens directeur Mai Elmar van de Cruiseport Rotterdam een opmaat voor een bloeiende Rotterdamse cruiseperiode. ‘De terminal heeft onlangs een nieuwe passagiersbrug gekregen. De brug kan maximaal 13 meter boven de kade reiken en heeft een lengte van 35 meter. Na 14 oktober zal de tweede fase van de verbouwing van de cruiseterminal starten. Er komt onder andere een nieuwe voorgevel en de bezoekersregistratie wordt volledig gemoderniseerd.’
Dit jaar arriveren dertig passagiersschepen aan de kade van Cruiseport Rotterdam. Mai Elmar verwacht in 2015 veertig aankomsten en voor 2016 zo’n zestig schepen. De Aida Prima zal dan tijdens het seizoen wekelijks Rotterdam aandoen en het nieuwe ms Koningsdam krijgt dan – net als alle schepen van Holland-Amerika Lijn – Rotterdam als thuishaven.
Manoeuvreren
Oasis of the Seas arriveerde om 02.00 uur voor de Wilhelminakade. Dat bood de mogelijkheid om tussen 05.30 en 09.00 uur 5.400 passagiers en 1.500 bemanningsleden van boord te laten gaan. Dat gebeurde voornamelijk met bussen en auto’s. Om de ochtendspits zo veel mogelijk te ontlasten werd de Rijnhavenbrug speciaal voor deze operatie opengesteld voor autoverkeer.
Omstreeks 10.15 uur werd de Oasis of the Seas verhaald naar Keppel Verolme. Om het schip makkelijker te laten manoeuvreren is de afgelopen maanden met gebaggerd om de Doorn, de onderwaterdam bij de entree van de Botlek, af te graven tot -12 meter. Deze dam stond toch al op de nominatie afgegraven te worden om de nautische bereikbaarheid van het Botlekgebied te verbeteren.