Bij de ECT Delta Terminal worden wij buitengewoon vriendelijk en correct ontvangen; onze naam was al door de schipper aan de receptie doorgegeven. We houden ons netjes aan de voorgeschreven snelheid en vinden via de meegeleverde plattegrond van het terrein onze weg naar de kade waar het nieuwe ms Gremko-G zijn lading containers laat opslokken door de gretige grijpers van de ECT-kraan. Even later staat de container op zo’n onbemande stack en is hij binnen de kortste keren uit het gezichtsveld verdwenen. Het doet de schipper denken aan de futuristische film Starwars, zo zegt hij.
De Gremko-G is de nieuwste aanwinst van G3 Shipping en wij maken graag gebruik van de uitnodiging om het schip te bekijken. Voordat we daar aan beginnen is er eerst koffie in het stuurhuis. Elft heeft daar een gezellige hoek gemaakt waar we vorstelijk zitten en onze ogen goed de kost geven. De schakering tussen de lessenaar en de vloer is voor een enkeling misschien gewaagd, maar wij sluiten ons graag aan bij de meerderheid die het spel van licht en ruimte weet te waarderen. Knap gedaan van Elft.
‘Made in Belgium’
Uiteraard is er veel ‘made in Belgium’ aan boord van dit schip. De nationale Belgische driekleur wappert niet voor niets op het achterdek. Dat geldt zeker voor de zwart gelakte zes cilinders tellende ABC van het type 6MDZC, die 1800 pk levert bij niet meer dan 1000 toeren. Als wij klaar staan om daarvan een foto te maken vinden ze het aan boord van de Gremko-G spijtig dat de verchroomde klepdeksels nog moeten worden nageleverd. Het zou inderdaad mooi afsteken bij al het zwart dat we aanschouwen.
De zwart gelakte, zes cilinders tellende ABC. (foto’s Hans Heiligers)
De vloer is door de mannen van Solak met groot vakmanschap aangebracht. We horen niets dan lof over deze ploeg, die met grote regelmaat te vinden is aan (afbouw)kade 138 in Antwerpen.
Flexibel
De complimenten gelden eveneens en met veel nadruk voor al het werk van Gino Debruyne van GSK en Paul Bauwens van GSP en de daarmee samenwerkende bedrijven. Het schip is daar als sleutel-op-de-deur-project besteld naar een ontwerp van Rensen Shipbuilding uit Zwijndrecht. Het casco is gebouwd in Astrakan, inclusief een stoere duwsteven.
Tot nu toe is ieder van de bemanning ontzettend in zijn sas met het schip; het laat zich goed manoeuvreren en gedraagt zich prima. De luxe van spudpalen wil men nooit meer inleveren.
Niet slechts de ABC-motor is flexibel opgesteld, dat is ook geschied met de woning en de kolom van het stuurhuis. Het is daar boven zo stil dat ze af en toe op de instrumenten kijken hoe de motor draait.
Spel van licht en ruimte in het stuurhuis.
Afwisselend
De Gremko-G heeft deze reis 208 TEU aan boord, verdeeld over vier lagen, waaronder acht reefers. Niet voor niets zijn er twee John Deere-aggregaten aan boord van 65 kVA. De Veth-Jet-boegschroefinstallatie wordt hydraulisch aangedreven.
Het lossen vordert, met een bundeltje documenten in de hand roept de bemanning op de boordcomputer het programma op waarmee binnen de kortste keren kan worden gezien hoe de reis verder zal verlopen. Er moeten met deze lading maar liefst negen kades worden aangedaan. Dat lijkt veel maar als het in dit tempo gaat is er geen reden tot klagen. Als er weer is geladen kan er zeker weer een dag of vier worden gevaren. Op die manier blijft het een afwisselende job, die ze aan boord met veel plezier uitvoeren.
(Hans Heiligers)