Greenstream Tanker 100 procent op LNG

0

Peters Shipyards en Interstream Barging hebben samen met een groep gespecialiseerde partners een schip ontwikkeld dat volledig op LNG gaat varen. De eerste LNG Greenstream Tanker (110 x 11,40 x 3,20 meter, 2.900 ton) zoals ze hem noemen, moet eind dit jaar of begin 2013 in de vaart komen.

Interstream heeft voor twee van zulke tankers een meerjarige vervoersovereenkomst gesloten met een bestaande grote klant. Diens naam wilde CEO Pieter Peeters dinsdag 7 februari, toen het ontwerp aan de vakpers werd gepresenteerd, nog niet noemen. Wel vertelde hij dat de verlader bereid is een hogere prijs per ton te betalen voor het milieuvriendelijke schip. Een vergoeding die nodig is om de extra investering terug te kunnen verdienen. De bouw van de LNG Greenstream Tanker, die volledig bij Peters in Kampen gaat plaatsvinden, kost circa 2 miljoen euro meer dan een gewone tanker.

Opmars LNG
LNG (Liquefied Natural Gas) verovert in rap tempo de binnenvaart. Deen Shipping had met de tanker Argonon vorig jaar de primeur met een dual fuel-installatie (80 procent LNG en 20 procent diesel); inmiddels blijken ook andere partijen al druk in de weer te zijn geweest met ‘de brandstof van de toekomst’. Zoals Wärtsilä, Koedood en Combi International die nog dit jaar starten met de bouw van het eerste drogeladingschip op LNG (dual fuel) en VeKa en Holland Innovation Team die plannen hebben voor een tanker die (bio-)LNG gaat vervoeren en zelf ook op (bio-)LNG vaart.

Volledig LNG-elektrisch
Peters Shipyards en Interstream Barging hebben twee jaar in betrekkelijke stilte aan de ontwikkeling van de LNG Greenstream Tanker gewerkt. “We hebben de stap van dual fuel overgeslagen en varen straks met een volledig LNG-elektrisch aangedreven schip”, aldus Pieter Peeters. “Duurzaam met een hoofdletter D.”
Directeur Geert van der Voorn van Peeters Shipyards: ”Het schip wordt uitgerust met powerpacks: vier geschakelde motoren van 300 kW per stuk. Dat maakt flexibel verbruik van energie mogelijk. Stroomafwaarts zul je meestal aan één motor genoeg hebben. Bovendien heb je geen probleem als er een motor uitvalt. Dan heb je er nog drie over om door te varen.” De Scania-gasmotoren staan per twee in containers op dek. En drijven een Veth Z-drive aan.

Powerpacks
Achterop het dek staan, deels verzonken, ook twee cryogene (om de temperatuur van het gas op -162 °C te houden) LNG-tanks. De inhoud is voldoende om van Rotterdam naar Basel heen en weer te varen.
Vergeleken met dieselmotoren is de uitstoot van CO2 ruim 25 procent minder; die van NOx zelfs 80 procent. Van zwavel en roetdeeltjes is helemaal geen sprake meer. Door de lagere prijs van LNG ten opzichte van gasolie en de mogelijkheid van deellast met de ‘Peters Powerpacks’ is een besparing van 20 procent op de brandstofkosten haalbaar.

 

Een van de opvallende kenmerken van de LG Greenstream Tanker is dat het stuurhuis zich voorop bevindt. (illustraties Peeters Shipyards)

Het stuurhuis (dat inzakbaar is zodat een kruiplijn van 4,50 meter haalbaar is en het schip de Duitse kanalen op kan) zit voorop. Dat is veiliger, aldus Geert van der Voorn, omdat er beter zicht is. De accommodatie voor de bemanning eronder is verdeeld over twee etages. Doordat de motoren achterop staan, is het geluidsniveau in de verblijven gering.

Bevrachtingscontract
Naast de werf uit Kampen en de in vloeibare bulk gespecialiseerde bevrachter uit Geertruidenberg zijn diverse andere bedrijven bij de ontwikkeling van de nieuwe tanker betrokken: IHC Merwede, Sandfirden Technics, New Future Transport, Veth Motoren, Alewijnse, Lloyd’s Register Cryonorm en Vripack.
Uit de eerste gesprekken met verladers bleek veel interesse te bestaan voor de 100 procent LNG-tanker, vertelde Pieter Peeters. Zij zijn ook volop bezig met veiligheid en duurzaamheid en bereid tot commitment. Dat komt ook tot uitdrukking in de hogere vrachtprijs: verladers zouden bereid zijn 10 tot 15 procent meer te betalen.

 

Directeur Geert van Voorn (links) van Peters Shipyards en CEO Pieter Peeters van Interstream Barging feliciteren elkaar met de bouw van de eerste twee LNG Greentream Tankers. (foto Peters shipyards/Interstream Barging)

Na de klant voor de eerste twee schepen verwacht Peeters dat er meer volgen. “Wij denken aan een serie. Het zullen eerder acht tot tien schepen worden dan maar twee.”
Insterstream Barging zorgt voor het meerjarige bevrachtingscontract, maar wordt geen eigenaar van de LNG Greenstream Tankers. Wie dat wel wordt, blijft nog geheim. Het heeft er alle schijn van dat Peters Shipyards en een aantal van de leveranciers/mee-ontwikkelaars participeren. Van der Voorn zei dat er een “groep geïnteresseerden” was en hield het op “een juridische entiteit”.

IJsselhuid

De LNG Greenstream Tanker krijgt een laadvermogen van 2.900 ton, verdeeld over zes tanks. De grotere tanks zijn mogelijk dankzij een speciale constructie van de scheepswand. Peters Shipyards heeft een nieuw type scheepshuid ontwikkeld, die de werf ‘IJsselhuid’ noemt.
De naam verwijst naar de Scheldehuid, maar het principe van de constructie is anders. Hoe die eruitziet, is nog geheim aangezien de octrooiprocedure nog loopt.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.