Vorige week werd ik geïnterviewd voor Radio Rijnmond over een heel ander onderwerp toen de interviewster wat meer over mijn achtergrond wilde weten en ik vertelde over mijn betrokkenheid bij de binnenvaart (wat meestal mensen doet fronsen. Wat moet je daar nou mee?) Ze kende de binnenvaart wel, zei ze, maar ze begreep niet dat het zo moeilijk was voor die schippers om allemaal op één lijn te zitten. Waarom doen ze onderling altijd zo moeilijk?
Toen heb ik haar uitgelegd hoe het zat. Schippers zijn nou eenmaal niet allemaal met hetzelfde bezig. Al zijn niet alle eigenaren van schepen originele schippers, heb ik dat voor de eenvoud maar wel zo gelaten. De meeste reders van nu zijn tenminste hooguit één generatie geleden begonnen als schipper op een eigen schip.
De diversiteit is enorm, niet alleen vanwege het aantal schepen, de scheepsmaat, het vervoerde product, het vaargebied en de historische motivatie om te varen. Er is vaak meer verschil tussen de schipper-eigenaar van een spits en een reder met 50 schepen dan tussen iemand uit de binnenvaart en iemand uit de voedselindustrie. Je kunt dat vergelijken met dat er meer (genetisch) verschil zit tussen een gorilla die in een groepje leeft en een gorilla in een ander groepje een paar kilometer verderop in het oerwoud dan tussen een blanke Amerikaan en een Chinees (hoe graag Trump het ook anders zou zien).
De ene schipper investeert in 2011 in een nieuwe LNG-tanker. Dat het technisch mogelijk was, stond van tevoren wel vast, maar zou het ook het gewenste effect hebben? Hoe teleurstellend moet het dan zijn om dertien jaar later een artikel over de nadelen van LNG-toepassingen te lezen, met name voor het klimaat? Dat neemt helemaal niets weg van het getoonde lef (en de wegbereiding die ermee gemoeid ging). Dat lef hebben we nodig, en niet alleen de binnenvaart. Je zou wensen dat er iemand in de politiek opstond met een dergelijke hoeveelheid lef, en niet alleen in Nederland. De VS kunnen ook wel een lefgozer (m/v) gebruiken (bij voorkeur onder de 70). Aan het andere eind van het binnenvaartspectrum bevinden zich de schippers uit een al langer bestaande vloot die bedreigd wordt door onmogelijke eisen aan het varend materieel. Ook die hebben we nodig. Zij vormen het krachtigste deel van de binnenvaart waar het gaat om de concurrentie met andere vervoersvormen.
Tot ik even mijn mond hield en de interviewster concludeerde dat ik tot haar verrassing wel in staat was heel enthousiast ergens over te praten. Ik vond dat ze moest weten dat schippers niet voor hun lol soms van mening verschillen. Dat van die gorilla’s heb ik overigens niet verteld. Dat blijft ons geheim.