Golfbeweging

0

Als er één sector is waar ze wel aan golfbewegingen gewend zijn, dan is dat de binnenvaart. Alles golft, van de vrachtprijzen tot de toekomst­perspectieven. O ja, die vaarweg ook, als het een beetje waait.

Vroeger ging het ook weleens stormen. Dan klommen de schippers op de luiken die al een beetje de vorm hadden van barricades. De woede van de schippers toen werd ingegeven door de behoefte aan gelijke verdeling van lading en vrachtpenningen.

Een discussie die is gesmoord en van tafel geveegd door de overheid. En door de groeiende welvaart waar een nieuwe generatie schippers erg aan gehecht is geraakt. In een wereld die steeds meer gericht is op het indi­vidu, is de onderlinge solidariteit vaak moeilijk te ontdekken. Pfff, dat zijn wel erg zware woorden in een doorgaans toch luchtig stukje.

Diezelfde overheid heeft ook te maken met een golfbeweging, daarin beweegt ze netjes mee met de binnenvaart, althans waar dat het beleid voor die sector betreft. Soort van eb en vloed. Als het zo eens uitkomt, wordt er van alles beloofd, maar als het puntje bij paaltje komt, ligt de binnenvaart nog altijd aan de laatste mem, voor zo ver er één resteert.

Dat kun je zien aan de wijze waarop met het onderhoud van de vaarwegen en de bediening van de kunstwerken daarin wordt omgegaan. Het ene moment is het hosanna hoe belangrijk de binnenvaart is voor transporterend Nederland – tot in het regeerakkoord toe – maar vervolgens kalft de ene na de andere sluis af.

Om een reactie gevraagd, wordt het bekende riedeltje afgestoken over de bouw van nieuwe sluiskolken, alsof je daarmee alle verval wegwerkt. Sluisbediening op afstand met nieuwe technieken en hypermoderne digitale verbindingen, exclusief voor Rijkswaterstaat aangelegd, kunnen nooit volledig de lokale sluismeester vervangen, een mens van vlees en bloed bij wie het zin heeft om boos op te worden of die tijd heeft voor je.

Dat is natuurlijk een keuze die ‘we’ kennelijk met z’n allen hebben gemaakt. De sector is ermee akkoord gegaan, met vage beloftes over verruimde bedieningstijden. Want de binnenvaart had toch de toekomst. Helaas zit er in die toekomst­beleving ook een golfbeweging. Lang niet altijd zijn die vooruitzichten even geweldig. Hè, het wil maar niet luchtiger worden.

Even afwachten wat Ajax morgen doet. Aan welke kant je ook staat, die jongens laten zien dat niet alles met geld te koop is. Laten we dat zo lang mogelijk vasthouden, voor je het weet golft het weer de andere kant op.

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.