George Stephenson in zijn element

0

Zesenhalf jaar na de kiellegging is het unieke stoom- én motorschip George Stephenson vijrdag 29 juni door een gespierde bok van Mammoet in zijn element getakeld. De vindingrijke en technisch gedreven eigenaar van dit maritieme nostalgische mirakel is de autoriteit in stoomwerktuigen Faas Strik. Hij kreeg toestemming om dit unieke schip op het Hollandia-terrein te realiseren, de plek waar scheepsbouw oorspronkelijk begon.

Scheephoorns klinken als de kiel het water raakt. Applaus voor de prestatie. Bekende geluiden aan de oevers van de Noord. Nog hangt de 165 ton zware en 26,30 x 6,50 x 2,10 meter grote schat van Faas Strik in de stroppen. Even later drijft ze en oogt als een lady! Na jaren werken, verzamelen, organiseren en bouwen met zijn team vertelt de smile van Faas Strik dat zijn ‘jongensdroom’ is uitgekomen.

Stuurmachine uit 1930
Hij brengt met ss George Stephenson een maritieme periode terug die verloren leek. Met een volledig gerenoveerde 180 ipk Compound stoommachine, oorspronkelijk uit een Clyde puffer en een 8 cilinder Gardner-diesel die de voortstuwing van de stoommachine kan overnemen, heeft dit schip met zijn originele en nostalgische uitrusting een absoluut uniek karakter.
De onder andere opnieuw onder Lloyds klasse gereviseerde stuurmachine, met als bouwjaar 1930, onderstreept dit. Nooit eerder werd een dergelijk schip gebouwd!

Goede doelen
"Unieke scheepsbouw is weer terug op zijn plek", aldus Faas Strik. “De laatste puntjes en proefvaarten nemen nog wat tijd. Plaats en tijdstip voor het dopen zullen we aangeven.” Als Binnenvaartkrant mogen we daarna aan boord en zullen we met genoegen de ins en outs van dit schip in onze krant belichtten. Het schip zal varen in Europa op koers van fondsenwerving voor medisch onderzoek en goede doelen.

Uitdaging
Teun Rietveld, 43 jaar bij Scheepswerf Gebr. Buijs platen en spanten drukken: "Strik kwam bij ons in de loods en wilde een eigen nostalgisch model schip. Hij vroeg of we dat konden. Twee jaar later kwam hij terug met een tekening en zei, begin maar. Het antwoord hangt hier zonder grammetje plamuur in de stroppen. De kimplaat tussen vlak en kim kostte vier weken werk."
Cees Buijs: "Van alle schepen die onze werf bouwde, was dit de grootste uitdaging." Dik de Ruiter de man al meer dan 5 jaar aan de draaibank, draaide zich letterlijk als onmisbaar in het project. "Originele dingen maken van honderd jaar terug en oude spullen reviseren, is machtig mooi werk, kost echter met het uitpluizen hoe het vroeger was, veel tijd. Het respect voor de kwaliteit van toen, dringt zich daarbij altijd op!"

Gardner-diesel
Willem Verboom van de firma Blom uit Krimpen aan den IJssel, voor zesenhalf jaar uitgeleend aan het George Stephenson-project: “Mijnheer, als je oude deuren van het beroemde ss Windsor Castle nieuw mag maken, een van licht lindenhout panelen plafond uit een gebouw van de Franse justitie mag aanbrengen, voor de wanden Amerikaans grenen kan gebruiken en afzeliahout rond 1940 voor de vloeren alsook de stuurhut uit niet meer te krijgen teak kan maken, ben je als timmerman ‘tevree’.”
O ja, de scheepsschroef is gegoten uit een 4,5 diameter schroef van een bekend passagiersschip. Er zijn ovale patrijspoorten waaraan het label rond 1900 hangt. Gardner-specialist Cent Vuyk bemoeide zich met de revisie van de even robuuste als schitterende Gardner-diesel.
We komen terug op George Stephenson, eens beroemd op de rails en nu op water!

(Johan de Witte)

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.