- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsGeneratorverbod of walstroomverplichting?

Generatorverbod of walstroomverplichting?

- Advertentie -

Delen

Schepen moeten stiller en schoner zijn in woongebieden, maar hoe vullen we dat in? Dat verschilt sterk per gemeente. Waar de ene gemeente zich nog niet druk maakt over een generator aan boord, doet een andere dat wel. In dat geval kan die kiezen uit twee varianten, namelijk een ‘generatorverbod’ of ‘walstroomverplichting’.

Nu kun je zeggen dat dit hetzelfde is, maar dat is dus niet het geval. Bij een generatorverbod hoef je namelijk géén kabel te trekken naar land als jou schip is uitgerust met accu’s en/of andere mogelijkheden waarbij je géén generator voor hoeft te laten draaien. Dit gaat dus niet op bij walstroomverplichting: hoewel je zelfvoorzienend ben moet je dus een kabel getrokken hebben naar land.
Het zou de gemeentes sieren als zij voor een generatorverbod zouden kiezen. Aangezien een groot gedeelte van de schepen tegenwoordig veel investeert om zelfvoorzienend te zijn zonder generator is het natuurlijk niet gewenst om alsnog een kabel te moeten trekken. Als een schip niet zelfvoorzienend is, zal de bemanning uit eigen beweging een kabel trekken naar land in verband met het generatorverbod.

De kosten van walstroom zouden in héél Nederland gelijkgetrokken moeten worden en dan ook via één app te bedienen zijn. Dit zal drempelverlagend werken voor de schipper die nu steeds meer apps moet installeren op zijn telefoon.
Bovendien moeten de kasten waar wij op aansluiten wél functioneren. Wij komen als schippers vaak genoeg op plekken waar de kast op dat moment buiten gebruik is door een storing die al een tijd staat gemeld. De storingsdiensten kunnen het werk niet aan, oftewel de kasten zijn niet betrouwbaar genoeg.

Daar zouden de handhavers ook rekening mee moeten houden. Wij horen vaak genoeg klachten dat als de kast het niet werkt een schipper maar even moet verhuizen met zijn schip naar een andere locatie. Dit kan natuurlijk niet de bedoeling zijn, dat je continu in beweging moet zijn om maar een werkende kast te kunnen vinden. Waarmee alle milieuwinst door het moeten verplaatsen meteen weg is.

En dan hebben we het nog niet over de verschillende aansluitingen waar de schippers maar een passende stekker voor moeten hebben. Of over het aantal schepen waar kabels overheen getrokken moeten worden. Het moet allemaal makkelijker kunnen voor je aan een verplichting begint.

Peter van der Veen,
voorzitter ASV

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -