Vrachtschip Zapata ligt sinds vrijdag 1 maart stil in het Noord-Hollandse dorp Woerdense Verlaat; twee vaarwegen zijn gestremd door werkzaamheden aan de brug bij Ouderkerk aan de Amstel en de Tolhuissluis in het Amstel-Drechtkanaal. Omvaren is onmogelijk. Nog twee weken te gaan.
De grootste ergernis van schipper Jurjen Zon is de slechte planning van de overheid: “Hoe kan je met dit slechte beleid van de overheid je klanten leveringsgarantie geven en meer transport over water stimuleren. Denk je eens in als al die vrachtwagens van 50 ton door het veengebied moeten. Met collega’s varen wij soms tot tweemaal daags met 400 ton naar Bruil beton in Woerdense Verlaat.”
In het gestremde gebied zit een tiental watergebonden bedrijven die nu een probleem hebben. “SVS-regiovertegenwoordiger Andries de Weert heef voor ons gevochten”, zegt Zon. “Het enige dat hij bereikte is dat de stremming van vijf naar drie weken ging. Ambtenaren hebben in het voortraject met ons gesproken en het enige resultaat is dat ze het erg vinden maar vervolgens toch de vaarweg afsluiten.”
Stoppen met schepen
Dat betekent voor de Zapata drie weken geen werk, en andere klanten zoeken. Misschien krabt de opdrachtgever zich hierdoor wel op zijn hoofd, vreest Zon, en gaat hij stoppen met gebruik van schepen. Vrachtwagens worden dan mogelijk als betrouwbaarder gezien. “Dat willen we niet. Met bevrachten ontzorgen wij Bruil beton door heel veel voor hen te regelen. Nu moet hij alles zelf gaan regelen, tot wel acht vrachtwagens per dag die door het veengebied moeten rijden.”
De overheid demotiveert vervoer over water op deze manier voor ondernemers, vindt de schipper. Het vervelende is dat dit geen incident blijkt te zijn, stelt hij: steeds vaker is de scheepvaart het kind van de rekening door slecht beleid en planning van de overheid. De voorbeelden in het geval van Provincie Noord-Holland: Nieuwe Herengracht, Amstel en via Ouderkerk, Uithoorn en dan nu de Kromme Mijdrecht. Afgelopen jaar waren er al meer problemen. Zoals naar Diemen, waar door de afsluiting bij Driemond en de gracht de betoncentrale ook niet meer bereikbaar was.
Geen vergoeding
“We zijn al bijna twee jaar aan het omvaren omdat er gezeur is met de nieuwe brug bij Ouderkerk. Die ging stuk na opening. Normaal duurt een reis dertien uur, nu kwam er twaalf uur bij – en dan nog eens de Tolhuissluis.” En dan ontstond in november ook nog een stremming van de Westelijke Ringvaart bij Leimuiden.
“Dat iets kapot gaat, daar kan niemand iets aan doen. Maar hou rekening met vervoer over water en zorg voor een by-pass. Het zijn de cruciale haarvaten van de vaarwegen, belangrijk voor de industrie.”
Volgens Zon heeft het er alle schijn van dat overheden de watersport wél belangrijk vinden: “Alle stremmingen moeten namelijk voor 1 april voorbij zijn. Volgende stremmingen staan vanaf 1 november gepland. Daartussen valt het watersportseizoen.”
“Onze klanten kiezen voor groen vervoer en willen betrouwbare scheepvaart. De extra kosten door onzorgvuldige planning worden niet vergoed. Vind je dat je recht op vergoeding hebt, word je van het kastje naar de muur gestuurd. Ze halen gewoon hun schouders op.”
Door Evert Bruinekool
Het wordt m.i. steeds duidelijker dat de overheid, de particuliere binnenschippers ziet verdwijnen, net als de rest van de particulieren ( boeren, vissers het MKB etc.), of weg of aan het infuus van de bank!