Scheepwerf Talsma uit het Friese Franeker legt zich met succes toe op refit- en conversieprojecten in de scheepsindustrie. In opdracht van de familie Kleine bouwde de scheepswerf onlangs gastanker Sofie om tot cement carrier. De Binnenvaartkrant ging kijken naar het eindresultaat.
Hoewel scheepswerf Talsma haar thuishaven heeft in het noordelijker gelegen Franeker, spreken we op deze zonnige novembermiddag af bij het aan het IJsselmeer gelegen Lemmer. Daar ligt aan het einde van de Vuurtorenweg, vlak naast de oude vuurtoren, de Sofie afgemeerd. Het schip heeft de afgelopen maanden een ombouwoperatie ondergaan: het is van een gastanker ‘omgetoverd’ in een
cement carrier.
Zo op het eerste gezicht valt er weinig aan verbouwingswerkzaamheden vast te stellen als we aan boord van de Sofie zijn. Wat we zien is ‘gewoon’ een gastanker, met zes boven het dek uitstekende gastanks. Maar schijn bedriegt in dit geval, want de Sofie is inmiddels een volwaardige cement carrier geworden.
Aan boord geven projectmanager Roel Bijlsma en project engineer Fonger Talsma een toelichting op de hele operatie. Bijlsma: “De reden
voor deze conversie is simpel. Gastankers raken op een gegeven moment over hun houdbaarheidsdatum, zeg maar. Voor gastankers gelden natuurlijk de strengste regels en na zo’n dertig jaar is zo’n schip dan eigenlijk niet meer up-to-date. In deze tijden van hergebruik van oude schepen, leek dit schip ons heel geschikt om om te bouwen tot cement carrier.”
Transportsysteem
Dat vraagt wel enige toelichting, want hoe simpel is het om van zo’n dedicated schip dat gas vervoert een cementvervoerder te maken? Bijlsma: “Op zich is het een logisch idee om van zo’n afgeschreven gastanker een cement carrier te maken. De gastanks zijn in principe uitermate geschikt om als basis te dienen voor cementopslag. Vanuit die basis zijn we met de ombouwoperatie begonnen.”
“Elke gastank is door ons opgesplitst in drie compartimenten. Dit schip bevat in totaal zes opslagtanks. Iedere tank is ook voorzien van een 3 millimeter dik filter. Daar kunnen we de lucht die nodig is voor het transportsysteem doorheen blazen tot een maximum van 2 Bar.”
Daar zit hem de overeenkomst met gas. Onder hoge druk in combinatie met lucht gaat het cement zich ook als een soort gas gedragen. “In samenwerking met de schipper hebben we het transportsysteem aangelegd. In totaal heeft het schip een laadcapaciteit van zo’n dikke 1.200 kuub.” Voor de schipper is dit inmiddels de tweede ombouw. Het andere schip was een olietanker. “Wat dat betreft heeft dit schip nu een makkelijker lossysteem.”
Circulair bouwen
Talsma geeft aan hoe relatief snel het project is aangepakt. “Eind april zijn we begonnen. Op het drukst waren we met zo’n twintig man bezig aan dit schip op de werf in Franeker.”
Het ombouwen van een gastanker naar een cement carrier past mooi in de huidige trend van de zogenaamde circulaire economie. Dat beaamt Talsma. “Voor ons is dit al het vijfde schip dat we ombouwen. Hoewel het allemaal verschillende projecten zijn, hebben we inmiddels heel wat knowhow opgebouwd om dit soort projecten goed aan te kunnen pakken.”
“De Sofie is daar een mooi voorbeeld van. Dit schip is al 1955 gebouwd. Eind 1969 is het omgebouwd tot gastanker. En nu krijgt het dus weer de volgende bestemming.”
Het schip is inmiddels al volop bezig in zijn nieuwe hoedanigheid als cement carrier en heeft inmiddels al vijf transporten achter de rug tussen Nederland en Duitsland.
Dat is ook de reden waarom we in Lemmer afspreken en niet op de werf in Franeker. De mannen van Talsma zijn naar Lemmer gekomen om nog even de puntjes op de i te zetten aan boord, aangezien de Sofie daar een tussenstop maakt.