Frans van Tiem begon vijftig jaar geleden in Beneden-Leeuwen een bedrijf dat zich vooral richtte op kleine reparaties aan binnenvaartschepen die op de Waal voeren. Al snel groeide De Gerlien van Tiem via mond-tot-mondreclame uit tot een volwaardige speler op het gebied van reparatie en onderhoud van schepen.
In 1997 groeide het familiebedrijf uit het jasje en verhuisde het naar de huidige locatie in Druten. Een van de redenen was dat De Gerlien van Tiem twee jaar eerder met succes ook actief was geworden met het afbouwen van casco’s. Binnen de haven werd naast het ponton Lieneke een afbouwplaats gecreëerd waar schepen met een lengte tot 135 meter probleemloos kunnen afmeren.
Half november werd op die locatie de laatste hand gelegd aan de afbouw van drogeladingschip Vaya Con Dios, een schip van 135 x 11,45 meter. Het is een uitbreiding van de vloot van Transito Scheepvaart uit Werkendam.
Diversiteit aan opdrachten
In de ruime haven aan de Waal, ter hoogte van kilometerraai 903, is duidelijk de veelzijdigheid van De Gerlien van Tiem te zien. Projectleider Eric Rietveld stelt dat de orderportefeuille inderdaad goed gevuld is, met een grote diversiteit aan opdrachten.
Hij somt op: “Voor Rapide Dredging bouwen we een enkelwandige tanker, de Birjo II, om tot een beunschip met twee laadruimten en voor Chemgas, onderdeel van de Jaegers Group, hebben we diverse onderhoudswerkzaamheden aan boord van de Embata en de Emwatis; we plaatsen onder andere nieuwe thrusters en de gedateerde woningen worden vernieuwd. Verder hebben we de opdracht voor ingrijpende verbouwingen aan drie passagiersschepen en winteronderhoud aan schepen van hetzelfde type. We verwachten dat er van de winter weer zo’n zes passagiersschepen in onze haven liggen.”
“Daarnaast hebben we de opdracht om voor Tonny van Strien uit Kerkdriel een tanker van 110 x 11,45 meter af te bouwen. Het door Gebr. de Jonge te leveren casco, dat gebouwd wordt op hun werf in Kladovo, verwachten we in april in Druten. We zijn, net als bij de Vaya Con Dios, verantwoordelijk voor de complete afbouw. En zoals dat bij alle opdrachten geldt, stonden ook bij dit schip de wensen van de klant centraal.”
Luiken
De dubbelschroever Vaya Con Dios (Spaans voor ‘Ga met God’) is een zusterschip van de in 2015 gebouwde Jolina. Het is afgebouwd voor Transito Werkendam. Het Chinese casco is geleverd door plaatsgenoot Concordia.
Vervoer kan over de weg of door de lucht, maar de beste weg blijft toch over water. Het in april 2002 gestarte bevrachtingskantoor Transito biedt alle genoemde mogelijkheden van transport, met als hoofdactiviteit het vervoer over de Europese binnenwateren.
De Vaya Con Dios is voorzien van luiken en is daardoor een multifunctioneel drogeladingschip. En dat moet ook wel, want Transito vervoert naast containers onder andere bulkgoederen, waaronder kolen en erts, zand, grind en grond, granen zoals tarwe en maïs, stukgoederen als coils en big bags en granulaten en andere afvalstoffen.
Donau
Om klanten die van en naar de Donau varen nog beter van dienst te kunnen zijn, werd in april 2012 in Regensburg een nieuw kantoor in gebruik genomen, van waaruit men werkt onder de naam Transito Danuvius. Anderhalf jaar later namen directeur Chris-Bernhard Hoogendoorn en zijn medewerkers een prachtig kantoorpand aan de Beatrixhaven in Werkendam in gebruik.
De Vaya Con Dios mag, mede dankzij door Sun geleverde rvs-producten, een zeer net schip genoemd worden. Twee Caterpillar-dieselmotoren van 1.014 pk zorgen voor de voortstuwing van het schip dat bij De Gerlien van Tiem in precies drie maanden tijd is afgebouwd.
Voor de bemanning van het drogeladingschip volgt een afwisselende tijd, want de Vaya Con Dios wordt in heel Europa ingezet.