Galloo zet nog meer in op vervoer over water

0
Galloo nam op vrijdag 2 september de nieuwe duwbak, de Galloo II, in gebruik. Dat gebeurde in aanwezigheid van vicepremier Vincent Van Peteghem (links), de Gentse havenschepen Sofie Bracke (midden) en Galloo’s gedelegeerd bestuurder Pierre Vandeputte. (foto Galloo)

Galloo gaat meer over water vervoeren. Met dat oogmerk heeft het bedrijf uit Gent een tweede duwbak laten bouwen, meldt North Sea Port.

Galloo Gent vormt voor North Sea Port een belangrijke schakel in het transport van schroot over water. Als marktleider recyclet het bedrijf 1,5 miljoen ton ijzer, 200.000 ton non-ferrometalen en 40.000 ton plastics per jaar.

Vier jaar geleden investeerde Galloo in een eerste duwbak, de Galloo I, om het transport over binnenwateren op te waarderen. Deze duwbak met een capaciteit van 2.294 ton vervoerde vorig jaar 120.000 ton schroot. Naar aanleiding van dat succes en het streven naar klimaatvriendelijke oplossingen, liet het bedrijf onlangs de Galloo II bouwen. Deze duwbak heeft een laadcapaciteit van 1.850 ton en geeft “het duurzaam transport tussen de filialen van Galloo, North Sea Port en de klanten een extra boost”, staat op de website van North Sea Port te lezen.

Vloot uitbreiden

Galloo maakt al jaren gebruik van de binnenvaart voor het vervoer van schroot van en naar Gent. “Goederen transporteren over het water biedt heel wat voordelen, zeker in vergelijking met wegtransport. Het is efficiënt, beter voor het milieu en bovendien een pak goedkoper”, aldus het bedrijf. “Schroot is immers zeer geschikt voor transport over water: het kan niet bederven en leent zich perfect voor vervoer in bulk.”

Gedelegeerd bestuurder Pierre Vandeputte: “Als koploper in de recyclagesector dragen we de verantwoordelijkheid om te kiezen voor duurzame mobiliteitsoplossingen. In 2018 hebben we met de Galloo I de kaart van de binnenvaart getrokken. Al vrij snel werd duidelijk dat onze economische groei het toelaat om de vloot uit te breiden. Bovendien streven we ernaar om nieuwe en bestaande werven aan te passen naar watertransport of we zoeken overslagkades in de buurt.”

De Gallo II aan het werk. (foto Galloo)

“De circulaire economie is een belangrijke pijler om een klimaatneutrale haven te realiseren”, vindt Daan Schalck, de CEO van North Sea Port. “Materialen en grondstoffen dienen dus zo veel mogelijk hergebruikt te worden als een nieuwe grondstof. Het recycleren van metalen past binnen deze ambitie van North Sea Port. De investering in een nieuwe duwbak getuigt bovendien van een verdere verankering van de activiteiten van Galloo in North Sea Port en draagt bij tot het doen toenemen van de export.”

Seine-Schelde-verbinding

De nieuwe duwbak werd gebouwd om optimaal op de Leie richting Frankrijk te kunnen varen, maar dat vroeg om een compromis tussen lengte, breedte, beperkte diepgang en lage bruggen. “Met de ingebruikname van een tweede eigen duwbak, kijkt Galloo reikhalzend uit naar de verdere ontwikkelingen van het project Seine Schelde Vlaanderen”, aldus Galloo.

“Het is de ambitie van de Belgische en Franse overheden om met dit project de vaarweg tussen de Seine en de Schelde te verbeteren. Deze opwaardering is voor Galloo essentieel om een optimale binnenvaart te kunnen organiseren: diepere vaargeulen, ruime passeerstroken en voldoende doorvaarhoogte onder de bruggen.”

 

 

 

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.