- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwFreienstein pendelt tussen Antwerpen en Mainz

Freienstein pendelt tussen Antwerpen en Mainz

- Advertentie -

Delen

In Mainz is de nieuwe containerterminal van de firma Frankenbach Container Terminals (FCT) ingehuldigd. Het ms Freienstein is één van de schepen die de terminal verbinden met de haven van Antwerpen.

Het familiebedrijf Frankenbach is al sinds de jaren ’70 actief in de containers en baatte de afgelopen jaren een containerterminal uit in de
Zollhafen in Mainz. Omdat de stad andere plannen heeft met dit havengedeelte – er komen woningen en kantoren en vanaf deze zomer vinden er ook concerten plaats – moest FCT verhuizen. Het bedrijf verplaatste zijn activiteiten naar de Ingelheimer Aue, zo’n 700 meter verder Rijnafwaarts. FCT pacht daar een terrein van 80.000 vierkante meter met uitbreidingsmogelijkheden.

(foto’s Estra AG)

De nieuwe terminal is groter en moderner dan de oude. Hij telt vijf kranen, waarvan vier voor het beladen van schepen en één voor de overslag van containers op treinen. Vrachtwagens kunnen op de terminal geheel automatisch worden beladen.
In de eerste fase kan er zo’n 190.000 TEU per jaar worden overgeslagen. Het is één van de modernste en grootste terminals in het Rein-Main-gebied, aldus een trotse firma Frankenbach.
Het project kostte zo’n 30 miljoen euro, waaraan de Duitse overheid 9 miljoen heeft meebetaald. De officiële opening op 27 mei was ook voor de Stadtwerke Mainz een feestelijk moment. Als uitbater van de haven is de stad medeaandeelhouder van de terminal.
De staatssecretaris voor infrastructuur in Rheinland-Pfalz, Jürgen Häfner, benadrukte het belang van spoor en binnenvaart die de overvolle wegen helpen ontlasten. Havens zijn de poorten naar de wereldeconomie, zei Häfner. En: “Op het water is nog genoeg plaats.”

Afgebouwd bij Breko
Via spoor en binnenvaart staat de terminal in verbinding met de ARA-havens en de Duitse zeehavens. Het ms Freienstein is één van de schepen die tussen FCT in Mainz en de haven van Antwerpen pendelen. De Freienstein is eigendom van de firma Estra AG uit Bazel. Estra, opgericht door de inmiddels overleden Ernst Ludwig Seibert en Urs Meier, heeft zes containerschepen. Ze worden verhuurd aan Rhine­container en de firma Frankenbach. “De firma Frankenbach en de heer Seibert waren sinds het begin van de containervaart in de jaren ’80 sterke partners”, vertelt technisch directeur Jörg Mayer van Estra. “Ze hebben de afgelopen twintig jaar regelmatig samen nieuwe schepen gebouwd.” 

Kapitein Langenhan in de stuurstoel.

“De 135 meter lange en 14,35 meter brede Freienstein is het grootste schip uit onze vloot. Het neemt 415 TEU in vijf lagen mee of 4.044 ton droge lading.”
“Het casco is in China gebouwd en in een half jaar tijd afgebouwd bij Breko in Papendrecht. Het was de eerste keer dat Estra een schip liet afbouwen in Nederland en we zijn daar zeer tevreden over. Het zijn vriendelijke mensen die hun afspraken nakomen en keurig werk leveren.”
“De Freienstein is sinds december 2010 in de vaart. Het is een prima schip!”

(Sarah de Preter)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -