Als we aankomen op de bedrijfsterreinen van Den Breejen is er volop bedrijvigheid. Dat komt doordat er naast het vele maritieme werk ook nog wordt gebouwd aan de uitbreiding van het kantoor van de werf. Volgens planning wordt het later dit jaar opgeleverd. Naast de bedrijfsauto’s met de bekende logo’s van de ons vertrouwde leveranciers zien we daarom eveneens veel onbekende busjes van bouwbedrijven.
(foto’s Arie Jonkman)
Aan het bureau van Ilona Kamsteeg-Den Breejen horen we dat de werf op dit moment ondermeer bouwt aan een Lloyds klasse 1 multi purpose-werkschip. Het kan worden ingezet voor alle denkbare support aan de offshore en sleepvaart en ook voor duik- en ankerwerkzaamheden. Het bijzondere werkschip is daarom zowel op het voor- als het achterschip uitgerust met robuuste kranen. Verder wordt er gewerkt aan meerdere passagiers- en tankschepen.
Vertrouwen
Voor wat betreft de bouw van passagiersschepen is behalve de Avalon Panorama recent het mps Scenic Pearl opgeleverd. Uit de hal klinken geluiden door van werk aan het in aanbouw zijnde casco van zusterschip Scenic Crystal.
Avalon Waterways heeft al jarenlang een stevige voorkeur voor de bouw van passagiersschepen bij Den Breejen. Dat komt door de creativiteit die in het ontwerp is gelegd en de kwaliteit waarmee de schepen op één locatie worden gebouwd en opgeleverd. Maar liefst vijf passagiersschepen van 110 meter zijn de laatste jaren in Hardinxveld-Giessendam afgeleverd die volledig beantwoorden aan de wens van de relatiekring van Avalon Waterways.
Vorig jaar kreeg de werf voor het eerst opdracht voor de bouw van twee schepen met een lengte van 135 meter: de nu opgeleverde Avalon Panorama en het inmiddels voor de kade liggende zusterschip Avalon Vista, dat volgens contract begin volgend jaar door Den Breejen zal worden opgeleverd. De werf heeft de schepen ontworpen binnen het raam van alle kennis die men in de loop van de jaren over de touroperator en zijn toeristen heeft opgedaan.
Mevrouw Kamsteeg-den Breejen blijft bescheiden als wij haar complimenteren met de wijze waarop de werf bij deze opdrachtgever zoveel continuïteit in vertrouwen heeft opgebouwd. Als we daarover nog even verder doorspreken bekent ze dan toch “trots op haar team te zijn” als ze de schepen tijdens de cruises meer dan eens voorbij ziet varen.
“En bij ieder volgend schip dat je mag bouwen weet je dat de klant over het vorige schip tevreden is”, zegt ze. “Dat ervaren ook alle medewerkers die aan een vervolgopdracht beginnen.”
5-sterren-personeel
We zijn ondertussen razendbenieuwd geworden naar het nieuwe passagiersschip. Als we naar de haven lopen ligt het met de rank gesneden boeg in onze richting. De witte letters waarmee de naam Avalon Panorama op de blauwe boeg is geschilderd, steken goed zichtbaar af tegen het donkerblauw van de ondergrond. De kleuren komen overal terug op het schip dat de dag voor ons bezoek een geslaagde proefvaart beleefde waarmee alle benodigde certificaten werden verkregen.
Even later zijn we zelf aan boord en mogen we een paar maal de 135 meter afleggen. Dat doen we onder begeleiding van Bert Teunissen. Hij is projectmanager nieuwbouw van River Advice uit Basel. Die onderneming is tegenover de werf de contractpartij namens de opdrachtgever en begeleidt de volledige bouw. Na oplevering faciliteert
River Advice de eigenaar van het schip met een full management-programma, waaronder bemanning, hotelmanagement, horecapersoneel en motormanagement.
Teunissen zegt over het schip: “Het zal prachtig aansluiten bij de hoge servicestandaard die de opdrachtgevers er van verlangen.” Hij is zeer tevreden over de wijze waarop “alles in balans is gekomen” met het niveau van de vijf sterren van de Avalon Panorama. Dat geldt voor het geheel van de accommodatie die de 162 passagiers aan boord vinden. “En die goede balans geldt vooral ook voor het 5-sterren-personeel”, prent hij ons in.
De plaats van de in donker hout uitgevoerde receptie langs één zijde van de van de corridor met vrolijk gekleurde schilderijen is een praktische voltreffer, zo stellen we vast. Daglicht komt via het plafond binnen.
Als vanouds heeft Willemsen Interieurbouw van voor tot achter en van boven naar beneden weer hogeschoolvakwerk afgeleverd. In samenhang met de interieuradviezen door Liane van Leeuwen van Studio L heeft het schip het juiste comfort en uitstraling gekregen dat zo kenmerkend is voor het niveau van de veeleisende klantenkring van Avalon River Cruises.
Vergezichten
Het woord ‘panorama’ in de scheepsnaam is volledig op zijn plaats. Alle suites hebben licht getint glas vanaf de vloer tot het plafond. Het uitzicht vanaf het schip is overal op niveau maar het hoogtepunt van de vergezichten langs de Europese oevers wordt geboden door het rondom geplaatste glas langs de lounge op het voorschip.Ook in het restaurant is geen gebrek aan uitzicht.
In de daarachter gelegen keuken is alles ingericht om ook van daaruit optimale 5-sterren-kwaliteit aan de gasten te leveren. Dat geldt niet alleen voor de gerechten en de inrichting maar vooral ook voor de uitgekiende logistiek die de bediening van de gasten ten goede komt.
De calorietjes die onverhoopt tijdens de reis worden opgedaan ,kunnen aan boord weer tot een gezond niveau worden teruggebracht. De fitness telt twee loopbanden, twee gewone fietsen en twee ligfietsen.
En na de training en verzorging wacht er op het enorm lange zonnedek een comfortabele zit om te genieten van een verkwikkende drank. Want verschil mag er zijn tijdens je vakantie in Europa.
Werkklimaat
Overigens heeft het personeel aan boord van de Avalon Panorama evenmin te klagen over zijn accommodaties. Alles is in hoge kwaliteit uitgevoerd, op geen enkel onderdeel werd bezuinigd.
Naast een ruime lounge is er voor het personeel nog een tweede lounge waar zelfs mag worden gerookt. Iedereen heeft binnen zo’n geweldig werkklimaat zin om op het nieuwe schip zijn taak te gaan uitvoeren. Dat komt goed uit want de eerste reis is reeds volledig bezet.
(Hans Heiligers)