Sinds deze week zet Rijkswaterstaat een extra baggerschip in om de vaargeul Ameland-Holwert op voldoende diepte te houden. Ook wordt de vaarwegmarkering voortaan wekelijks aangepast aan de actuele situatie. Deze maatregelen moeten ervoor zorgen dat de vaargeul weer optimaal kan worden benut.
Rijkswaterstaat besloot tot de aanvullende maatregelen, omdat rederij Wagenborg onlangs afvaarten moest schrappen omdat de diepgang onvoldoende is bij laagwater. Het uitvallen van afvaarten is erg vervelend voor bewoners en bezoekers van Ameland.
Verlanding
Om de vaargeul naar Ameland op streefdiepte en breedte te houden, baggert RWS nu al intensief van maandag tot en met vrijdag. Ondanks deze inspanningen is het met het huidige baggermaterieel steeds moeilijker om de streefdiepte van de geul aan te houden.
Dit komt door de zogenaamde verlanding, een natuurlijk proces waarbij sediment uit het water wordt afgezet op de bodem van de Waddenzee. Hierdoor stijgt de bodem en worden de wadgeulen steeds moeilijker bevaarbaar. Ondanks de zeespiegelstijging is de verwachting dat dit proces van verlanding de komende decennia doorgaat in de Waddenzee.
Vaargeul
Snelle veranderingen in de ligging van de geul en sedimentverplaatsingen ervoor dat de effecten van het baggerwerk minder voorspelbaar zijn. Rijkswaterstaat monitort de komende tijd de effecten van de extra baggercapaciteit en de optimalisatie van de vaarwegmarkering.
De vaargeul Ameland-Holwert kent al langer problemen. Daarom zijn er al diverse maatregelen genomen, zoals bochtafsnijdingen, onderzoek en optimalisatieslagen. Om Ameland op de lange termijn betrouwbaar en duurzaam bereikbaar te houden, voert RWS een vervolgonderzoek uit. Dat moet leiden tot een advies aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor de verdere aanpak van het probleem. Rijkswaterstaat streeft ernaar dat onderzoek in het najaar van 2023 af te ronden.