“Een andere manier om vracht te krijgen of aan te bieden”, vertelt de fonkelnieuwe website meteen al op de eerste pagina. Eurovracht.eu heeft ambities om de markt transparanter te maken door transport en ladingstromen inzichtelijk te maken. Website-eigenaar Rudie Eerkes is vol vertrouwen dat dit ook gaat lukken. Nu alleen nog klanten…
Inzicht
De digitale handelsplaats is sinds juni in de lucht en wordt gevoed door de gedachte dat schippers inzicht willen in vrachten en actuele prijzen. Dat kan als opdrachtgevers een reis plaatsen op Eurovracht.eu en vervoerders hierop bieden. Naar beneden welteverstaan. Dat gaat anoniem, alleen het laatste bod is zichtbaar. Als de biedingstermijn verstreken is, staat er een vrachtprijs ‘op het bord’ waar beide partijen zich aan verbinden.
Eerkes legt uit: “Het gaat om actuele prijzen. Daar zit niks tussen. En doordat je kunt zien wáár het werk zit, wordt het voor de schipper overzichtelijker. Hierdoor krijgt hij meer vrijheid in de keuze van reizen en opdrachtgevers.”
Rust
De jonge Terneuzenaar kan enthousiasme niet ontzegd worden; hij gelooft sterk in de unieke mogelijkheden van Eurovracht.eu. “Via mijn site kan er bevracht worden. Daar gaat een tender aan vooraf. De laagste inschrijving zorgt gegarandeerd voor bevrachting. Andere sites vertellen alleen wie er werk heeft of welke schepen er leeg zijn.”
Met die wetenschap kunnen schippers en bevrachters elkaar dan bellen. En dát wordt overbodig. “Mijn site geeft rust voor beide partijen; er hoeft niet meer gebeld te worden. Je zet je info op Eurovracht.eu en klaar.”
Het klinkt goed. Alleen de markt moet dat nog even weten en gaan ervaren. Want: “Als de site voldoende data heeft komen er statistieken die de Europese vrachtprijzen laten zien.”
Kortom, Rudie Eerkes is er klaar voor. Nu wachten op de eerste die de stap wil zetten.
(Cor Spek)