“Kunnen jullie nóg zo’n tanker bouwen zoals de bestaande Brigantijn”, vroeg Unitas uit Merksem op grond van een laag brandstofverbruik in combinatie met draagvermogen en optimaal functioneren. “En ja, dan willen we hem graag huren!”
Leo en Marcel Zanen, Jan de Jonge, Geert van Veen, Bart de Leeuw van Weenen, Jurn Bergsma, Ron van Horne, Patrick en Rogier Nieuwboer staken de koppen bij elkaar en FRATO VOF was geboren.
Vóórdat de aangepaste tekening bij Zanen Shipbuilding van de tekentafel rolde was de Avenger voor drie jaar bij Unitas verhuurd. Marcel tekende van het model Jetrunner de steven nog een stuk naar voren; het aanvaringsschot kon hierdoor ook een spant vooruit met als resultaat meer waterlijn c.q. draagvermogen en meer inbouwruimte in de voormachinekamer.
Zanen Shipbuilding heeft pakweg 75 afgeleverde schepen in de portfolio en is daardoor kind aan huis op onder andere SC Santierul
Naval in Orsova. Gezien de kwaliteit die deze gerenommeerde werf levert werd een bouwcontract getekend voor de 110 x 11,40 meter en 2.500 ton grote Avenger.
Rabo Shipping
Ondanks de financiële draagkracht van de groep werd de hypotheekaanvraag bij Rabo Shipping in eerste instantie niet toegewezen. Maar na nadere bestudering wél. “Als Rabo kijken we naar een bedrijfsplan, of de firma winstgevend is, in technologie met de tijd meegroeit en schoon is”, vertelt Rabo-accountmanager Jacco Feenstra tijdens de proefvaart. “Intern en maatschappelijk is het milieu een issue en als Rabo Shipping willen we bijdragen om de footstep van vervoer op het milieu zo klein mogelijk te maken.”
“Logistiek gezien is scheepvaart een belangrijk onderdeel van de vervoersketen. Daarbij leggen we als Rabo het accent op duurzaamheid. De hybride voorstuwing van dit schip naast de jarenlange relatie met de groep participanten heeft dan ook de doorslag tot financiering gegeven.”
Heerlijk, varen, vrijheid
Kapitein Patrick Nieuwboer demonstreert inmiddels voor Lloyds het zigzag-effect. We slingeren door het Vuile Gat. Marnix de Bruijn van Van Der Velden is niet uit de stuurhut weg te slaan, Twee maal DWK 6080 hydrodynamische profielroeren, verklaart hij en jawel: even later gaan we rond in eigen lengte.
“Bedieningsjoystick op de lessenaar draagt eveneens ons label. Met mechanische hydropomp via een PTO, een elektrische plus de 24 volt pomp voor de calamiteit is zekerheid ingebouwd.”
Het is zomer aan dek: broodjes en koffie! Heerlijk, varen, vrijheid!
Hybride
Opnieuw maakt de Avenger snelheid, dan vol achteruit, ‘de paling uit de grond’ en stil binnen de verplichte meters. Anker-proof; de Mitsubishi mag even rusten.
Op de vraag hoeveel pk’s de Mitsubishi-motor levert, antwoordt Gert Jan de Gelder van leverancier Koedood Dieselservice: “Het is een 953 pk sterke motor met Masson-koppeling. Dit vermogen kan worden verstrekt met een 585 kVA frequent gestuurde elektromotor op een holle as waar de schroefas door loopt. Deze Baumüller 380-toeren-motor is speciaal ontwikkeld om het koppel te behouden bij laag toerental en tijdens manoeuvres.”
Een 480 kW John Deere in de voormachinekamer levert hiervoor energie. Wanneer beide systemen synchroon gekoppeld worden tot vol vermogen, vermeerdert – door de hulp van de elektromotor – het toerental van de hoofdmotor met 160 en circa 30 toeren op de schroef ofwel 33,5 m/sec omloopsnelheid.
De dieselmotor krijgt hierbij niet meer brandstof, is optimaal afgesteld en daardoor zuinig in verbruik. Wanneer de Mitsubishi alleen als voortstuwing wordt gebruikt, voedt de Baumüller-motor de boordspanning.
Het systeem heeft een prijskaartje, maar met de energie van een generator via de elektromotor varen, waar mogelijk, is schoon. Een systeem dat aandacht verdient!
De software en aansturing, ofwel het zogeheten powermanagement, installeerde EMS, het bedrijf dat inmiddels ruim ervaring heeft met hybride installaties.
Afbouw in eigen beheer
Bij de afbouw in eigen beheer trekt Marcel Zanen aan de touwtjes op locatie Dockside in Bolnes. Hij ontwerpt, tekent en installeert. Hij is betrokken vanaf de kiellegging tot de certificering. De compagnons trekken eveneens het werkpak aan.
De Dockside-faciliteit wordt gebruikt als afbouwlocatie. Wanneer er zwaar materieel getakeld moet worden, is er een kraanmeester. De rest doen ze zelf, in samenwerking met onderaannemers.
Strak leidingwerk siert het trunkdek. Zanen Shipbuilding heeft het getekend, in Orsova opgelegd en hier door Anko Piping laten monteren. We tellen acht tanks met deepwell-pompen. Het is een type C-tanker, gecoat en met spiralen.
Een Veth-stuurrooster en het pompbedrijf krijgen energie van het merk John Deere. Het casco heeft geen weerstand door bergplaten of strips. Boven de roeren zit een Y-trimplaat. In verhouding met het vermogen loopt de Avenger, met Zwartsluis op de kont, als een speer.
Met vlag en wimpel
We komen de tweede kapitein tegen; de portofoon om zijn schouder identificeerde hem reeds als belangrijk aan boord. Het is Rogier, broer van Patrick. Als jongen wist hij niet wat hij wilde en hij ging eens op vakantie met zijn broer mee op mts Shenandoah. Jan de Jonge stond er toen aan ‘t roer.
“Je ziet, we maken nog deel uit van de firma en tot onze trots én die van onze moeder Marga zijn we nu ook voor een stukje eigenaar.”
Een ouderwetse proefvaart, dat was reeds zichtbaar aan de rij auto’s bij het schip. Als kapitein Patrick de Avenger weer vlekkeloos afmeert in de voorhaven van Willemstad, denken Veronique Buitendijk en Joline Voerman die Overvliet Assurantiën vertegenwoordigen: “Mocht het ooit een keer mis gaan, Overvliet dekt de lading.”
Leo Zanen zit sinds de jaren 80 al in scheepsbouw. “Nu meer als hulp”, beweert hij, “Marcel haalt de kolen uit het vuur.”
“We leveren schepen die zijn doorontwikkeld met het accent op functionaliteit. Niettemin is bouwen van begin tot het eind een compromis tussen wat je graag wilt en dat wat je kunt betalen. Binnen het budget blijven dus! Dat betekent: duurzaam uitvoeren en overbodige luxe schrappen.”