European Gateway Services (EGS) heeft voor het eerst binnenvaartschepen ingezet voor het vervoer van containers van Rotterdam naar Nürnberg. De ECT-dochter deed dat als aanvulling op de bestaande dagelijkse spoorverbinding tussen Rotterdam en Nürnberg/München.
Met de Rotterdam-Bayern Express verbinden EGS en spoorvervoerder TX Logistik de Rotterdamse haven vijf keer per week per trein met München en Nürnberg. Om een piek in het seizoensaanbod op te vangen liet EGS onlangs in samenwerking met intermodale operator Frankenbach uit Mainz binnenschepen tussen Rotterdam en de TriCon-Containerterminal in Nürnberg varen. Netwerkmanager Paul Zoeter van EGS sluit niet uit dat de nu gebruikte binnenvaartverbinding op termijn uitgroeit tot een reguliere binnenvaartdienst, zegt hij op de EGS-site: “Met deze binnenvaartverbinding creëren we een extra vervoersmogelijkheid tussen Nürnberg en Rotterdam. Door verschillende routes en modaliteiten te combineren, bieden we onze klanten optimale service.”
TriCon-Containerterminal
De binnenvaarttransporten zijn, ondanks de lage waterstand, goed verlopen. Elk schip bracht 100 TEU naar de TriCon-Containerterminal in Nürnberg, waar ook de treinen laden en lossen. Op dit traject werd tot voor kort geen gebruik gemaakt van de binnenvaart, maar de nieuwe verbinding toont volgens Zoeter het succes van synchromodaal vervoer aan: de inzet van meerdere modaliteiten naast elkaar. “Normaal verwacht je geen binnenvaart op dit traject, vanwege de doorlooptijd en infrastructurele beperkingen. Echter voor goederentransporten met een lagere omloopsnelheid is dit wel een geschikte oplossing, juist in combinatie met andere modaliteiten.”
“Met dit synchromodale aanbod kunnen we klanten in Zuid-Duitsland afhankelijk van hun wensen op het gebied van doorlooptijd, betrouwbaarheid en duurzaamheid altijd een passende oplossing aanbieden. Samen met Frankenbach zijn we ook aan het onderzoeken of we de terminal in Aschaffenburg mee kunnen nemen in het netwerk van EGS.”
Trimodaal
Alexander Ochs is verantwoordelijk voor intermodaal vervoer bij bayernhafen Groep. Hij vertelt: “Sinds maart 2012 is de TriCon-Containerterminal in de bayernhafen Nürnberg via een reguliere spoordienst met de haven van Rotterdam verbonden – in het begin vier keer per week maar inmiddels vijf keer. De Rotterdam-Bayern Express is een succesverhaal.”
“Voor het eerst zijn nu ook containerschepen ingezet van Rotterdam naar Nürnberg over de Rijn, Main en het Main-Donau-kanaal. Dat is mogelijk dankzij de ligging van de containerterminal in de trimodaal ontsloten bayernhafen Nürnberg. Beierse industrie- en handelsbedrijven profiteren hiervan bij de im- en export.”
Zuid-Duitsland
Het marktaandeel van de Rotterdam-Bayern Express is de afgelopen jaren gegroeid. Steeds meer Zuid-Duitse bedrijven ontdekken de voordelen van im- en export via de Rotterdamse haven, die voor veel deepsea-rederijen de eerste en laatste aanloophaven in Europa is. Dit maakt de verbinding tussen Zuid-Duitsland en Rotterdam tot een interessant alternatief voor containervervoer via de Noord-Duitse havens.