- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsEerste successen Maatwerk Team

Eerste successen Maatwerk Team

- Advertentie -

Delen

Het werk van de logistieke adviseurs van het Bureau Voorlichting Binnenvaart begint zijn vruchten af te werpen. Tal van nieuwe leads, inventarisatietrajecten en concrete logistieke adviezen bewijzen dat. Zoals containers van Huntsman, die voortaan per schip tussen Rotterdam-Botlek en de Maasvlakte gaan.

Verladers hebben vaak vooroordelen over de inzet van de binnenvaart, zo merken de leden va het Maatwerk Team. "Zo wordt er wel eens gedacht dat de binnenvaart enkel rendabel zou zijn voor grote hoeveelheden lading, dat het enkel interessant is als je aan het water gevestigd bent of dat de binnenvaart te traag zou zijn. Maar is dit nou ook zo? In de meeste gevallen niet. " Aan de logistiek adviseurs van het BVB de taak om die vooroordelen te ontzenuwen.
"Iedere logistieke keten heeft zijn unieke eigenschappen. Dit maakt advies op maat een must. In de vele gesprekken die het BVB voert met bedrijven blijkt dat verladers om diverse redenen de weg naar het water onderzoeken."

Huntsman
Eén van de gegadigden is chemiebedrijf Huntsman uit Rotterdam, dat dagelijks hinder ondervindt van de toenemende files op de A15. "En met de geplande werkzaamheden, die tot 2015 zullen aanhouden, moet gezocht worden naar een oplossing voor langere termijn. Ze hebben voor dat traject in de binnenvaart een uitkomst gevonden voor het vervoer van hun containers tussen Rotterdam Botlek en de Maasvlakte."
"Een andere reden voor Huntsman en andere bedrijven om de mogelijkheden van de binnenvaart te bekijken is het duurzame aspect", aldus het BVB, dat in gesprek is met een verlader die zijn CO2-footprint wil verlagen en inschakeling van de binnenvaart hierdoor overweegt. "Na diverse scenario’s naast elkaar te hebben gelegd, blijkt inderdaad dat vervoer over water een substantiële bijdrage kan leveren."
 
Rendabel
In het inventarisatietraject, waarbij gekeken wordt naar het transport van een veevoeder, blijkt dat een bedrijf niet direct aan een vaarweg hoeft te liggen om vervoer over water rendabel te maken. De ingeschakelde consultant heeft voor de klant de diverse opties naast elkaar gelegd. "Zelfs met het benodigde stukje voor- en natransport komt de binnenvaart als een reële optie uit de bus."

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -