De reparatie van stuw Linne ligt op schema. In juli en augustus zijn de reparaties en de voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd aan de fundatie en de achterdraaipunten van de stuw. Ook de eerste van de veertien nieuwe jukken zijn inmiddels geplaatst. Die zijn nodig na de aanvaring door twee duwbakken, die in februari tijdens de storm Ciara op drift waren geraakt.
De reparatie en het onderhoud van de stuw kost naar schatting 20 miljoen euro. De jukken zijn door Mourik in Echt gefabriceerd en bij plaatsgenoot Global Coating van een beschermende laag voorzien. Het was een spoedklus voor de werknemers van het staalbedrijf. Manager Maurice Stassen: “We hadden geen voorbereidingstijd voor deze opdracht van Rijkswaterstaat. Gelukkig hebben we kennis van de materie, omdat we al tijdenlang het onderhoud van de stuwen doen.”
Precisiewerk
Bij Mourik is alles opnieuw berekend. Er zijn nieuwe mallen gemaakt voor de 3.500 kilo wegende jukken. Er zijn meteen enkele vernieuwende concepten toegepast zodat de jukken voortaan makkelijker gestreken en gezet kunnen worden.
Het was een precisiewerk. Want de jukken houden de schotten op hun plaats die de waterafvoer op de Maas bepalen. Ook moeten ze bestand zijn tegen de kracht van 60 ton waarmee het Maaswater drukt tegen de stalen constructies van de stuw.
“Bij onze inspectie zijn geen beschadigingen aan de betonnen vloer aangetroffen”, zegt projectmanager Helle Peeters van Rijkswaterstaat. “Onze klus kan doorgaan, en ik geef een compliment aan de bouwers van deze stuw. Bijna honderd jaar geleden.”
Op 10 februari van dit jaar waren de jukken niet bestand tegen twee grote duwbakken die in de haven van Maasbracht door de storm Ciara op drift waren geraakt en tegen de stuw in Linne knalden. Die aanvaring zorgde voor bijzonder veel schade. Vier jukken waren zó beschadigd dat vervanging noodzakelijk was. Omdat binnen drie jaar toch groot onderhoud gepland stond, besloot Rijkswaterstaat om direct alle jukken te vervangen.
1 november
Vijf jukken staan inmiddels al overeind en zijn voorzien van brugdelen. Ze zijn bevestigd en moeten alleen nog bijgesteld worden. De volgende lading is door een binnenvaartschip uit Echt naar Linne gebracht en vandaar door een vrachtwagen naar de reparatieplek gevoerd. Met hoge kranen en een legertje werklieden worden ze op locatie gemonteerd.
Technisch manager Jens op het Veld volgt het installeren nauwgezet. “We werken langzaam richting afronding van het project. Eerst moeten alle veertien jukken staan en de brugdelen erop en dan kunnen de schotten worden geplaatst die het water moeten tegenhouden.”
Helle Peeters vult aan: “Dat vergt nog een heleboel inspanning van iedereen, maar in deze fase lopen we precies volgens planning. Zoals het er nu uitziet, gaan we 1 november halen. Dat is de dag dat we klaar willen zijn.”
Die datum is voor Rijkswaterstaat belangrijk, omdat de stuw van Linne in werking moet zijn als het waterpeil van de Maas mogelijk weer gaat stijgen. Nu staat het water nog laag. “Mocht het waterpeil toch eerder stijgen, dan kunnen we ook de sluizen inzetten om het wassende water te reguleren”, zegt Peeters.
Tijdelijke dam
Begin september start Rijkswaterstaat met de uitbreiding van de schuivenloods. Dat is nodig voor de plaatsing van de nieuwe lier, die vanuit Italië komt. De tweede helft van september gaat het werk aan de stuw door. Daarna worden de schuiven geplaatst en kan de tijdelijke dam worden afgebroken.
Peeters: “Als we daaraan toe zijn, verdwijnt het grootste gedeelte van het verzette werk onder het wateroppervlak.”
tekst: Noud van der Zee