Oog in oog met mts Riva in de Werkendamse Biesboschhaven brengt dat beeld van de ‘weet-je-nog-vakantie’ boven, met die Riva en haar fraaie lijnen paraderend op het Venetiaanse Grand Canal. Het bleke antifauling-rood in contrast met de zwarte romp, de Nelf-inktblauwe spiegel en vlekkeloos witte boeiing waar tussen de blits van rvs, een brug die als gespoten lijkt en de oud-Hollandse driekleur zich wentelt in de zon, heb je al waargenomen als je aan dek stapt en Hermen van Buren de hand schudt. Dat hij er lol in heeft om middels lijnen en verf de overeenkomst met een Riva te creëren, hoeft hij dan al niet meer uit te leggen. Schoonheid in de soort bindt.
Onderhoudsvrije autokraan
"Kijk eerst even rond", zegt Hermen. "In onze werkoffice-container aan de wal kunnen we praten, Kim is zo terug en dan is er koffie." Het casco is geleverd door Euromaritime Shipbuilding en is in Tsjechië gebouwd. Afgebouwd in Werkendam bij De Waal met Jaap Oonincx, de rechterhand van Marcel Roodhart, als projectleider, maakt de som van deze leverings-/afbouwformule oogstrelend!
Wanneer we de Riva bekijken zien we dat door inbouwers met respect voor verf en meubilair gewerkt is. Niets is beschadigd, alles netjes opgeruimd. Een werkvloer zonder rotzooi!
We stuiten op de nieuwe De Waal ‘anders-dan-andere-autokraan’, in bezit van een 17 meter lang stoer imago. Het is een ondershoudsvrije kraan, waar alle mechaniek van binnen zit achter servicedeksels en waar je niet meer voor in de piek hoeft af te dalen. Klanten hebben over dit ontwerp meegepraat zodat deze geweldenaar van 2000 kilo een hoge klantvriendelijke graad heeft.
De mannen van Johan de Leeuw hebben de Kampers-stuurhut met fraai werk, kitchenette en esthetisch verscholen toilet tot een hoger doel dan slechts navigatie getimmerd. Dacom leverde zijn Travel Vision Duo waarmee Astra 1 en Astra 3 tegelijk bekeken kunnnen worden. De 110 x 11,40 x 3,12 meter grote Riva heeft een 3512 Caterpillar als voortstuwing, Marflex-ladingpompen en functioneert op Rullens’ elektronica.
Leidingstickers
"Uit Tsjechië arriveert zo’n casco zeer compleet; er is vrijwel geen ijzerwerk wat hier nog gedaan moet worden", vertelt Hermen van Buren even later. "DJPS heeft het leidingwerk in Werkendam gemonteerd. Met Riny en Huib van SKB, die met collega’s de overige leidingen en aluminium vloer installeerden, is werken plezier."
De afbouw vond plaats bij De Waal. (foto’s Johan de Witte)
Hermen heeft ook plezier in het aan boord maken van leidingstickers. Hij levert een totaalpakket aan collega’s met schuurpapier, ontvetter en poetslappen en stickers die voor de EBIS-check verplicht zijn in diverse talen. "De klant is koning.”
Wanneer Hens van Buren je vader is, is het een één-tweetje dat je carrière in de natte lading ligt. Vrij vlot was hij dan ook uitgestudeerd en monsterde hij aan bij de inmiddels legendarische vakman Van Buren, bekend om zijn fiere uitingen over onrechtmatigheden in de vloeibare business.
Met de Hanna voer Hermen een poosje in het rond; hij bekwaamde zich als afloskapitein op vele schepen en jawel het ondernemerschap zat er intussen aan te komen. Eerst trouwde hij nog met Kim Hartmans voordat het Riva-avontuur van start ging. Zij nam de taak van een feestelijk doop met familie en vrienden in Tsjechië voor haar rekening – evenals, met veel genoegen, de woninginrichting. Het is hun eerste eigen schip waarmee ze voor Interstream in Düsseldorf gaan varen.
Suytbroeck (www. Suytbroeckadvies.nl) geeft een deskundig, onafhankelijk advies in begrijpelijke taal. Een persoonlijk advies of gids en vraagbaak in een financiële wereld die steeds complexer wordt, in combinatie met interessante feiten plus actuele veranderingen in wetgeving, is de rechterhand voor een ondernemer. Suytbroeck heeft alle verzekeringen voor het personeel geregeld en de Riva bij Schepen Onderlinge Nederland ondergebracht.
(Johan de Witte)