Op vrijdag 14 oktober om 12.00 uur start Rijkswaterstaat met het wisselen van de sluisdeuren aan de kanaalzijde in de Oostsluis in Terneuzen. De oude deuren worden vervangen door geconserveerde en gereviseerde deuren. De scheepvaart moet een maand lang rekenen met wachttijden.
De Oostsluis krijgt nieuwe besturing, de twee bruggen, de deuren aan het binnen- en het buitenhoofd en de spui- en nivelleerinstallatie worden omgebouwd en de sluis en de bruggen worden geschikt gemaakt voor het bedienen op afstand vanuit de Nautische Centrale Terneuzen.
De Oostsluis is door deze werkzaamheden gestremd van vrijdag 14 oktober 12.00 uur tot zondag 13 november 23.59 uur. Tijdens de stremming wordt de beroepsvaart geschut in de Westsluis en Middensluis. De recreatievaart kan mee in de Middensluis. Ondanks dat levert de stremming hinder op voor de scheepvaart. De gemiddelde wachttijd bedraagt naar verwachting 2 à 3 uur en kan bij grote drukte oplopen tot 10 uur. Rijkswaterstaat neemt maatregelen om alles in goede banen te leiden, zoals afspraken over wachtplaatsen en extra scheepvaartbegeleiding door een van de patrouillevaartuigen van Rijkswaterstaat.
Rijkswaterstaat combineert tijdens de stremming zoveel mogelijk werk om zo de hinder te beperken. Het wisselen van de sluisdeuren vindt plaats in het kader van regulier onderhoud en wordt uitgevoerd door de firma Heijmans.
De ombouw van de sluizen naar “bediening op afstand” is onderdeel van het project Modernisering ObjectBediening Zeeland (MOBZ). Rijkswaterstaat verbouwt de bruggen en sluizen in Zeeland zodat die op afstand bediend kunnen worden vanuit twee nautische centrales. Een ervan staat in Terneuzen. Door te bedienen vanuit een nautische centrale kan Rijkswaterstaat het personeel, de bruggen en sluizen efficiënter inzetten. Ook is het zo mogelijk scheepvaart beter door een gehele corridor te begeleiden, waardoor reizen beter te plannen zijn. Alle werkzaamheden in het kader van MOBZ worden uitgevoerd door ENGIE.
Actuele vaarweginformatie tijdens de stremmingsperiodes:
Meer informatie over het project MOBZ: