- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsECT vreest “bloedbad” door concurrentie Maasvlakte 2

ECT vreest “bloedbad” door concurrentie Maasvlakte 2

- Advertentie -

Delen

ECT vreest de komende jaren forse verliezen. Door de bouw van twee nieuwe containerterminals op Maasvlakte 2 ontstaat jarenlange overcapaciteit. Dat zegt ECT’s president-directeur Jan Westerhoud vandaag in Het Financieele Dagblad.

 

(foto MG Redacties)

Volgens Westerhoud dreigt met de komst van de nieuwe concurrent Rotterdam World Gateway en de bouw van een tweede terminal voor APMT (Maersk) kannibalisering van de bestaande terminals en “een bloedbad op de Eerste Maasvlakte”. Hij waarschuwde al eerder voor “kaalslag” en geeft aan dat hij deze week “een positieve respons” heeft gekregen van minister Melanie Schultz van Infrastructuur en Milieu en president-directeur Hans Smits van Havenbedrijf Rotterdam. “Er is met sympathie naar ons geluisterd. Ik proef nu de bereidheid om met ons mee te denken.”
Smits zegt in het artikel: “Wij hebben begrip voor de situatie dat het voor ECT pijn gaat doen, al verschillen we nog van mening over de omvang van de pijn.”

Ergste vermoedens bevestigd
Policy Research Corporation heeft de marktontwikkeling in de Rotterdamse containeroverslag onderzocht. De uitkomsten bevestigen volgens Westerhoud zijn ergste vermoedens. Als Rotterdam World Gateway in 2014 in bedrijf gaat, verliest de Delta-terminal van ECT aanzienlijke ladingpakketten. De bezettingsgraad zal dalen van bijna 100 naar minder dan 65 procent. Door de overcapaciteit zullen de overslagtarieven ook nog eens onder druk komen te staan.
ECT zou weleens ten onder kunnen gaan door de concurrentie, aldus Policy Research. De containerterminal in Chinese handen (Hutchison Port Holdings) verliest sowieso een deel van zijn vaste klanten: APL, Hyundai, MOL en CMA CGM zijn namelijk – samen metDubai Ports – aandeelhouder in Rotterdam World Gateway. Als pleister op de wond slaagde ECT er in de Zwitserse rederij MSC, die Antwerpen als thuishaven heeft, te contracteren.

Nieuwe capaciteit afstemmen op groei
Zowel Policy Research als ECT pleit voor een geleidelijke introductie van de capaciteit op de twee nieuwe terminals, afgestemd op de groei van de containeroverslag (die volgens voorspellingen tussen de 4 en 7 procent per jaar zou liggen). De Tweede Maasvlakte is wel nodig, zegt onderzoeker Frank Hendrickx in het FD. “Maar de snelheid van de ingebruikname van de nieuwe terminals is fout. Er wordt een terminal te veel geopend.”
Havenbedrijf gaat na de zomer in conclaaf met alle (toekomstige) Rotterdamse terminaloperators. Hans Smits: “We moeten deze problematiek onder ogen zien en gezamenlijk een oplossing verzinnen om de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -