- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuws“Duitsland moet toe naar integrale visie op goederenvervoer”

“Duitsland moet toe naar integrale visie op goederenvervoer”

- Advertentie -

Delen

De Deutsche Verkehrswissenschaftliche Gesellschaft (DVWG) vindt dat de Duitse politiek meer integraal naar het goederenvervoer moeten kijken. Eerder deze maand organiseerde de DVWG in Berlijn een paneldiscussie over dit onderwerp.

Het goederenvervoer in Duitsland is de afgelopen jaren hard gegroeid en het zal nog verder groeien. Het wegvervoer heeft een zeer dominante rol. Dit heeft er onder andere mee te maken dat in plaats van bulkgoederen steeds meer stukgoed wordt vervoerd. Zendingen worden kleiner, wat in het voordeel is van het wegvervoer. Daarnaast eisen verladers steeds meer snelheid, betrouwbaarheid en flexibiliteit.

Zwakke concurrentiepositie

Wegvervoerders nemen volgens de DVWG externe kosten niet mee in hun tarieven. Hierdoor blijft vrachtwagentransport goedkoop en zijn consumenten zich niet bewust van de echte kosten van vervoer.

Politieke maatregelen, zoals het verlagen van de spoortarieven en het afschaffen van de binnenvaartrechten, zijn slechts een druppel op de gloeiende plaat: spoor en binnenvaart zijn amper in staat te concurreren met het wegvervoer.

Hokjesdenken

In een statement over dit onderwerp zegt de DVWG dat knelpunten op het spoornet dringend moeten worden weggewerkt. Daarnaast moet de overheid meer inzetten op het digitaliseren van het spoorvervoer.

Ook vindt de DVWG dat beleidmakers te weinig door een integrale bril naar het goederenvervoer kijken. Er wordt te veel nagedacht over iedere vervoersmodus apart.

Rolverdeling

De organisatie oppert om, net als in Zwitserland, via wetgeving een rolverdeling voor goederenvervoer af te dwingen en een systeemstrategie voor de lange termijn te ontwikkelen. Dit zou de modal shift versterken. Niet alle goederen moeten immers snel geleverd worden.

Spoor en binnenvaart moeten volgens de DVWG wel aan zichzelf werken. Ze hebben niet voor alle goederensoorten een oplossing en zijn te weinig flexibel. Los daarvan moet de overheid meer investeren in het spoor- en vaarwegennet.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -