NRW: 1,5 miljoen euro voor onderzoek naar autonoom varen

0
Vlnr: Dirk Abel (RWTH Aachen), Dieter Schramm (UDE), Hendrik Schulte (staatssecretaris van verkeer in NRW), Bettar O. el Moctar (DST), Dieter Bathen (JRF) en Ocke Hamann (IHK Niederrhein). (foto Alex Muchnik)

Het Ontwikkelingscentrum voor Scheepstechniek en Transportsystemen DST in Duisburg heeft van de deelstaat Noordrijn-Westfalen (NRW) 1,5 miljoen euro gekregen voor het opzetten van een virtuele testomgeving en een coördinatiecentrum voor autonoom varen. Het DST werkt hierbij samen met de universiteit Duisburg-Essen en de Technische Hogeschool Aken.

Acht wetenschappers gaan de komende tien jaar onderzoek doen naar nieuwe technologie voor autonoom varen. Ook gaan ze technologische oplossingen en nieuwe processen testen. Op die manier willen de kennisinstituten in samenwerking met de markt snel praktijkgerichte projecten lanceren.

Nog veel te doen

NRW is als grootste binnenvaartdeelstaat een prima locatie om autonoom varen onder reële omstandigheden uit te proberen. “Maar vóór er autonome schepen op onze rivieren varen, moeten we nog veel programmeren en testen”, aldus professor Dieter Schramm van de universiteit Duisburg-Essen. “Daarom gaan we hier in Duisburg een test- en coördinatiecentrum inrichten.”

Er is al een echt testveld voor autonoom varen ingericht op het Dortmund-Eems-Kanaal, maar binnen een virtuele testomgeving kunnen nog beter proeven worden gedaan zonder de scheepvaart op de vaarwegen te hinderen. Met behulp van kunstmatige intelligentie willen de onderzoeker van het DST onder meer inschattingen maken van scheepsmanoeuvres.

Twee talen

Nadat de eerste zelfvarende schepen eenmaal in bedrijf zijn genomen, zullen op de vaarwegen nog jarenlang conventionele en autonome schepen door elkaar heen varen. Om misverstanden en aanvaringen te voorkomen maakt het DST een coördinatiecentrum dat data over verkeersdeelnemers, waterstanden en -diepten, stroming, sluisstremmingen enzovoort verstuurt. Hierdoor ontstaat op de vaarwegen een twee-talen-beleid: autonome schepen zullen de informatie digitaal ontvangen en gewone binnenschepen via de marifoon. Het is de bedoeling om de eerste autonome schepen vanuit het coördinatiecentrum van de DST aan te sturen.

Emissievrij

Het DST wil de komende jaren ook meer onderzoek doen naar emissievrije schepen. Hiertoe wil het instituut een competentiecentrum opbouwen. “We hopen ook hiervoor subsidie te krijgen”, klinkt het.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.