Duitsland is klaar voor nieuwe beroepskwalificaties

0
Klaar voor gebruik: de volledig gemoderniseerde binnenvaartsimulator Sandra II. (foto DST)

Duitsland heeft de Europese richtlijn voor de erkenning van beroepskwalificaties in de binnenvaart in nationale regelgeving ingevoerd. In dat kader is ook de binnenvaartsimulator Sandra II in Duisburg sinds half december helemaal klaar voor trainingsdoeleinden.

De Europese richtlijn trekt de erkenning van beroepskwalificaties binnen de Europese Unie gelijk. Dit betekent voor Duitsland dat het tot nu toe geldende ‘B-patent’ wordt vervangen door een Europees vaarbewijs, waarmee men in principe in heel Europa met alle typen schepen mag varen. Voor het besturen van grote koppelverbanden en schepen met LNG-voortstuwing is een aanvullende kwalificatie nodig.

Simulator

Om hun vaarbewijs te behalen, moeten schippers in opleiding voortaan een examen afleggen op een simulator. Om die reden heeft het Duitse verkeersministerie de bestaande binnenvaartsimulator Sandra volledig laten moderniseren. Sandra is speciaal ontwikkeld om te leren varen bij lage waterstanden. De simulator wordt beheerd door het ontwikkelingscentrum voor scheepstechniek en transportsystemen (DST) in Duisburg. Hij staat bij het Scheepvaartberoepscollege in Duisburg, waar hij sinds deze maand wordt ingezet voor trainingen.

Ook het schoolschip RHEIN, beheerd door binnenvaartbond BDB, gaat de simulator gebruiken. Op het schoolschip worden jongeren sinds tientallen jaren praktisch voorbereid op het werken aan boord.

Schoolschipleider Volker Müßig vindt het belangrijk dat de sector volop aan de slag gaat met de gemoderniseerde simulator: “Daarom hebben we nauw contact met het DST. Als schoolschip willen we Sandra II met name inzetten voor het verruimen van de praktische vaardigheden. In de luchtvaart wordt personeel al veel langer getraind met simulatoren. Oefenen op de simulator draagt ook bij aan nog meer veiligheid op de vaarwegen.”

Theorie-examen

Als gevolg van de nieuwe richtlijn voor de erkenning van beroepskwalificaties moeten bemanningsleden die matroos willen worden in de toekomst een theorie-examen afleggen. Wie als deksman aan de slag wil, moet eerst een veiligheidsopleiding volgen.

De nieuwe regelgeving geldt per 18 januari 2022 voor alle Duitse Bundeswasserstraßen met uitzondering van de Rijn, waar de nieuwe voorschriften alleen extra kwalificaties regelen voor het bevaren van risicovolle gedeelten van de rivier.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.