De zeehavens in de Duitse deelstaat Nedersaksen gaan voor trimodaliteit in het achterlandvervoer om hun concurrentiepositie te behouden en uit te bouwen.
Dat zei de Duitse deelstaatminister voor economische zaken en havens Olaf Lies (foto) tijdens een persconferentie in Wilhelmshaven. Lies toonde zich tevreden met de overslagontwikkeling in de havens van Nedersaksen. Die verwerkten vorig jaar 51,9 miljoen ton. Dat is 12% meer dan in 2014.
Zowel de overslag van bulkgoederen als van stukgoed is gestegen. De containeroverslag in Wilhelmshaven maakte een sprong van 67.000 naar 427.000 TEU. Wilhelmshaven heeft als enige Duitse zeehaven een deepsea-containerterminal. Uit recent onderzoek is gebleken dat de terminal in 2027 zijn capaciteitsgrenzen zal bereiken. Als er 1 miljoen TEU per jaar wordt overgeslagen, gaan de Duitsers verder met hun plannen om hem uit te bouwen.
Sluis Lüneburg
Minister Lies kijkt uit naar de publicatie van het Bundesverkehrswegeplan, dat in de komende weken wordt verwacht. In dit plan staan de infrastructuurprojecten waarin Duitsland de komende 15 jaar gaat investeren.
Lies acht het belangrijk om de verbindingen van de Duitse zeehavens naar het achterland trimodaal uit te bouwen. Voor de binnenvaart moet de sluis op het Elbe-Seitenkanal in Lüneburg worden uitgebreid.
foto: Andreas Burmann/NPorts