Valerie Wilms, voor de fractie van 90/Die Grünen lid van het Duitse parlement, heeft op uitnodiging van Rijncontainervervoerder Contargo een bezoek gebracht aan de Rotterdamse haven. Zij is sinds maart bestuurslid van de werkgroep Binnenschiffahrt van de Bondsdag.
Valerie Wilms van 90/Die Grünen is bestuurslid van de werkgroep Binnenschiffahrt van de Bondsdag.
Valerie Wilms voer onder andere een stuk mee op de Dortsman, een van de 22 schepen in de Rijncontainervloot van Contargo. Ze liet zich door schipper Arjen van Loon uitgebreid bijpraten over de informatie- en communicatietechnieken en daalde in de machinekamer af. Daar liep ze beslist niet als een leek rond, want ze is doctor en ingenieur in de werktuigbouw. Zij is tevens lid van de Duitse organisatie voor waterstof en brandstofcellen (DWV) in Berlijn.
Modal split
Robert Tieman, beoogd directeur van het CBRB, verzorgde de toelichting tijdens de vaartocht langs de Rotterdamse containerterminals. Het accent lag daarbij op de rol van de Rotterdamse haven voor de Duitse economie. Valerie Wilms was enthousiast over het plan van het Havenbedrijf Rotterdam om op de Tweede Maasvlakte een binnenvaartaandeel van 45 procent in de modal split te verplichten.
George Karras, sales director Europe van Contargo, met standplaats Zwijndrecht, gaf het Duitse parlementslid een uiteenzetting over de gehele trimodale keten waarmee het bedrijf containers vervoert tussen binnenlandse verladers en ontvangers en de Noordzeehavens.
Optimaal benutten
Contargo-directeur Heinrich Kerstgens (werkzaam in Duisburg) praatte Valerie Wilms bij over het gemeenschappelijke megahub-concept dat een groep logistieke dienstverleners langs de Beneden-Rijn wil realiseren om zo de containerbinnenvaart tussen Duitsland en de havens van Rotterdam en Antwerpen te optimaliseren. “Bij trimodaal vervoer komt het er uiteindelijk op neer dat binnenvaartschepen dáár ingezet worden waar hun potentieel optimaal benut kan worden, en andere verkeersdragers – vooral het spoor – de voorkeur te geven waar die de beste papieren hebben”, aldus Wilms. “Ons streven is om de containerbinnenvaart zó efficiënt te maken dat dit potentieel zoveel mogelijk kan worden benut”, viel Kerstgens hem bij.