In 2007 werden in dezelfde maand de bij De Waal afgebouwde drogeladingschepen Geertje en Leendert Sr. opgeleverd. Op de Leendert Sr. stonden Leen van der Stelt en zoon Peter aan het roer en op de Geertje was dat zoon Marinus. De familiare omstandigheden zijn iets gewijzigd, want Marinus heeft gezinsuitbreiding gekregen en besloten is dat zijn echtgenote aan de wal gaat wonen.
Vader en zonen staken de hoofden bij elkaar en besloten de Leendert Sr. en de Geertje te verkopen en gezamenlijk op een nieuw te bouwen koppelverband te gaan varen. Onlangs is bij VeKa de Leendert Sr. opgeleverd, een koppelverband met een totale afmeting van 185 x 11,45 meter en een tonnage van 5660 ton. Met vier lagen containers kan het koppelverband 350 TEU meenemen. Twee ABC-motoren van 1800 pk elk bij 1000 toeren zorgen voor de voortstuwing.
Bordeauxrood
Het koppelverband heeft een totale afmeting van 185 x 11,45 meter en een tonnage van 5660 ton. (foto’s Jan Hoek)
In 1987 begon Werkendammer Leen van der Stelt ofwel Leendert Sr. voor zichzelf op een uit de vaart gekocht schip dat de naam Geertje kreeg, genoemd naar zijn echtgenote. Hij zou twee jaar op het schip varen. Vervolgens werden nog twee schepen uit de vaart gekocht waarop Leen van der Stelt respectievelijk vier en tien jaar zou varen. Aansluitend volgde het eerste nieuwbouwschip, de hierboven aangehaalde en inmiddels verkochte Geertje.
Alleen de kleur herinnert nog aan dit schip, want het nieuw gebouwde koppelverband heeft de Bordeauxrode kleur van de Geertje; niet alleen de den en diverse details aan boord, maar ook de ABC-motoren. De Geertje en de Leendert Sr., beide 110 x 11,45 meter, zijn vorig jaar verkocht. De Geertje is nu eigendom van A. Peleman en vaart nu als Porto Bello. De koper van de Leendert Sr., J. Mertens, wijzigde die naam in Nairobi.
Eigen ingang
Drie eigenaren aan boord betekent dat de indeling van de woning aangepast diende te worden. “We hebben de indeling zelf ontworpen en op tekening gezet. Leen heeft een woning aan stuurboord, Marinus aan bakboord. Vanuit de stuurhut zijn beide woningen te bereiken en er is zowel aan stuur- als bakboord een eigen ingang. Peter heeft een gedeelde woning op het voorschip en ook die woningen hebben allebei een eigen ingang.”
“ Bovendien is er op het achterdek nog een kleine stuurmanswoning, bestaande uit slaapkamer, douche en toilet. Die gebruiken we voornamelijk als we ’s nachts met bijvoorbeeld een ruim vol kolen varen. We vinden het dan niet echt verantwoord dat Peter in het donker naar zijn eigen woning loopt; hij kan dan in de stuurmanswoning slapen”, aldus de eigenaren.
Soms is twee kapiteins aan boord al teveel van het goede, aan boord van het koppelverband Leendert Sr zijn er maar liefst drie. Zoals vader Leen en zijn zonen Marinus (28) en Peter (25) met elkaar omgaan, gaan de Leendert Sr. (99 x 11,45 meter en 2911 ton) en de Leendert Sr. II (86 x 11,45 meter en 2749 ton) ongetwijfeld een goede toekomst tegemoet.
Gemeentewapen
“We hebben het schip turnkey gekocht bij VeKa, het casco komt uit het Roemeense Orsova. Het bestek was gewoon goed, zodat we geen bijzondere aanpassingen hebben gedaan. Het model van de roef is met een brug die wat meer overhangt, wat aangepast. De door Kampers geleverde stuurhut is zo groot dat die niet in Puttershoek, maar op de IJsselwerf is gebouwd. De kolom is in drie gedeelten uit te schuiven tot 9,80 meter.” Aldus de eigenaren.
“Voor het gemak en veiligheid hebben we gekozen voor vier kopschroeven en vier spudpalen. Daarnaast hebben we op de bak een stuurhutje laten plaatsen, zodat de Leendert Sr. II zo nodig apart kan varen. Al met al zijn we tevreden over de geleverde kwaliteit.” Het grote en kleurrijke gemeentewapen van Werkendam op de voorzijde van de woning maakt duidelijk dat ze trots zijn op hun thuishaven.
(Jan Hoek)