Donderdag 24 maart is bij Thecla Bodewes Shipyards in Kampen de 105 meter lange sleephopperzuiger Krakesandt gedoopt. Het energie-efficiënte baggerschip is de tweede sleephopperzuiger op rij die de werf bouwt voor De Hoop Terneuzen.
Het baggerschip is uitgerust met een slim dieselelektrisch systeem, ontwikkeld in nauwe samenwerking tussen Thecla Bodewes Shipyards en D&A Electric. Dat reguleert de energievoorziening voor het varen, baggeren en lossen van het schip efficiënt.
Elektrische voortstuwing
Naast een slim en stabiel powermanagement, zorgt het gebruik van de E-prop elektrische voortstuwing voor een verhoging van het algehele schroefrendement tijdens baggeren, varen en manoeuvreren. Dat optimaliseert het energie- en brandstofverbruik en vermindert de emissies van het schip.
De rompvorm is geoptimaliseerd voor varen met zowel geladen als onbeladen diepgang door middel van Computional Fluid Dynamics calculaties. De sleephopperzuiger is – net als het succesvolle zusterschip Anchorage dat vorig jaar aan De Hoop Terneuzen werd opgeleverd – door toepassing van deze duurzame voortstuwingstechniek klaar voor de toekomst, aldus de werf in Kampen.
Noordzeezand
De Krakesandt heeft een lengte van 105,90 meter, is 15,85 meter breed en heeft een diepgang van 6,94 meter. Aan boord is een ruime en comfortabele accommodatie voor veertien bemanningsleden.
Het baggerschip is ontworpen en gebouwd om zand uit de Noordzee te winnen, dat als grondstof in de betonindustrie en de wegen- en huizenbouw wordt toegepast. Het schip is uitgerust met twee grote open ruimen, de hoppers. Hiermee kunnen verschillende mengsels worden geladen. Deze hoppers worden op de Noordzee, circa 25 kilometer uit de kust, volgezogen met een zandpomp en een sleepkop die over de bodem sleept als een soort stofzuiger.
Natlos-installatie
Als de hopper vol zit, slaat men het zand uit het grote baggerschip over in binnenvaartschepen. Hiervoor is een speciale natlos-installatie ontworpen en gebouwd. Om het zand uit de hoppers te krijgen wordt het zand ‘geweld’ ofwel vloeibaar gemaakt via drainagebuizen die in de bodem van het ruim liggen. Twee speciale, elektrisch aangedreven dubbelwandige zandpompen zuigen het drijfzand van onderuit het ruim op en pompen het via een hydraulisch manipuleerbare laadarm in het ruim van de naast het zeeschip afgemeerde binnenvaartschepen. Het opgezogen (drijf)zand is zo geconcentreerd dat er amper water vanuit het laadruim van het binnenvaartschip overboord gepompt hoeft te worden.
Waterkanon
Als het ruim bijna leeg is staat er ook nog een manipuleerbaar waterkanon klaar om de laatste achtergebleven resten zand uit de hoeken los te spuiten zodat ook dat nog in het binnenvaarschip geladen kan worden.
Bijzonder is dat de laadarm de beweging van het binnenvaartschip kan volgen. Omdat tijdens het laden het binnenvaartschip steeds dieper komt te liggen en de hopperzuiger steeds minder diep, hoeft de schipper niets te doen en kan de lading snel en efficiënt worden overgeslagen zodat de hopperzuiger de volgende reis kan beginnen zonder in de haven te zijn geweest.
Volledig Nederlands
De Krakesandt is volledig in Nederland gebouwd. TB Shipyards werkte daarbij samen met Nederlandse toeleveranciers. Het schip is net als zusterschip Anchorage ontworpen door Barkmeijer Shipyards (onderdeel van de Thecla Bodewes Shipyards groep) en gebouwd bij Thecla Bodewes Shipyards in Kampen.
Na de Pasen zal het schip de werf verlaten om vanuit Harlingen te gaan proefvaren en proefbaggeren. Het schip zal eind mei de vloot van De Hoop Terneuzen versterken.