- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsDeuren en bruggen voor Nieuwe Sluis Terneuzen zijn gearriveerd

Deuren en bruggen voor Nieuwe Sluis Terneuzen zijn gearriveerd

- Advertentie -

Delen

Vlissingen was afgelopen weekend getuige van de aankomst van de deuren en bruggen voor de nieuwe zeesluis in Terneuzen. Honderden scheepsspotters verzamelden zich zondagmiddag 29 mei aan de boorden van de Westerschelde.

Begeleid door vier sleepboten liep het monstertransport zondag even na vieren de haven binnen. De 244 meter lange en 42 meter brede Zhen Hua 34 was medio maart vanuit Penglai in China vertrokken met aan boord de twee basculebruggen, vier sluisdeuren, acht rioolschuiven en onderhoudsvoorzieningen van de sluisdeuren. Na een reis van ruim twee maanden arriveerde de Zhen Hua 34 in de Scaldiahaven in Vlissingen-Oost. Projectdirecteur Eric Marteijn van Nieuwe Sluis Terneuzen noemde de aankomst van het schip zondag “een belangrijke mijlpaal” in het bouwtraject.

Te breed

Omdat de sluisdelen aan boord breder waren dan de kade groot was – de sluisdeuren staken in de breedte meters uit over de rand van het schip – was een 10 meter breed afstandsponton geplaatst tussen wal en schip langs de kade waar de Zhen Hua 34 zou afmeren. Via de roll-on roll-off methode werden de sluisdelen vervolgens van boord gereden.

De komende dagen worden ze afzonderlijk op pontons geplaatst en met duw- en sleepboten naar de Autrichehaven in het Zeeuws-Vlaamse Westdorpe vervoerd. Daar worden ze tijdelijk opgeslagen in afwachting van het transport naar de bouwplaats van de sluis in Terneuzen. Er zijn zes afzonderlijke transporten nodig om alle delen naar Westdorpe te krijgen.

’s Nachts schutten

Het afladen van het immense transport na de aankomst in Vlissingen-Oost tot en met het opslaan in Westdorpe zal in totaal zo’n tien dagen duren. Dinsdagavond 31 mei vertrekt de eerste brug naar Westdorpe. Die gaat via de Westsluis van Terneuzen naar de Autrichehaven.

Het schutten gebeurt ’s nachts om de overige scheepvaart niet te hinderen. In de Autrichehaven worden de sluisdelen geïnspecteerd en geconserveerd en worden ook nog de leuningen gemonteerd. Dit najaar wordt begonnen met het invaren van de vier sluisdeuren in de deurkassen van de sluis. De plaatsing van de bruggen volgt daarna.

De sluisdeuren staken meters uit over de rand van de Zhen Hua 34. (foto Bo van Scheyen)

Wachttijden

Voor de binnenvaart gaat de bouw van de nieuwe sluis, die sinds eind 2017 in volle gang is, met de nodige hinder gepaard. Hij wordt gebouwd tussen de huidige Oostsluis (de voormalige Binnenvaartsluis) en Westsluis (de voormalige Zeevaartsluis) in. Sinds eind vorig jaar de bestaande Middensluis buiten gebruik is gesteld, lopen de wachttijden voor de binnenschippers flink op, tot soms wel een uur of zeven, acht, vertelt voorzitter Johnny van IJk van de afdeling Terneuzen van Schuttevaer. “Via een speciaal aangelegd kanaaltje hebben we die Middensluis nog lang kunnen gebruiken tijdens de bouwwerkzaamheden, maar op een gegeven moment moest die toch wijken. De Middensluis is inmiddels afgebroken en wordt nu echt wel gemist. De drukte bij de sluizen is flink toegenomen.”

Van IJk, die zand vervoert met zijn beunschip Marlea, zegt overigens dat het niet permanent druk is. “Het zijn golfbewegingen. Bij laag water duurt de schutting natuurlijk veel langer dan bij gelijk water.”

Sluisplanning

Al voordat de bouw van de nieuwe sluis vijf jaar geleden van start ging, riep Rijkswaterstaat een app in het leven waarmee schippers konden melden hoe laat ze bij de sluizen arriveren. Rijkswaterstaat laat hen via deze planningstool dan vervolgens weten wanneer ze kunnen schutten. Van IJk: “Met deze app hoopte de dienst te bereiken dat de schippers niet allemaal tegelijk zouden aankomen en op een kluitje bij de sluis zouden liggen. Maar je ziet dat er veel tóch koers zetten naar de sluis in de hoop dat ze daar dan, terwijl ze wachten, hun verplichte rusttijd kunnen pakken. Het komt voor dat er zoveel schepen liggen te wachten dat een aantal op de Westerschelde hun anker moet uitgooien en buitengaats moet wachten. Een situatie die vanwege de mogelijke golfslag niet wenselijk is.”

De afdelingsvoorzitter is niet blij met de situatie. Anderzijds beseft Van IJk dat er aan de wachttijden weinig is te doen. “Het is een situatie die niet te sturen is, je hebt er geen invloed op.”

Verlichting

Zijn de problemen opgelost als de nieuwe sluis volgend jaar in gebruik is? “Niet echt”, zegt Van IJk. “Dan gaat namelijk de Westsluis een jaar lang in onderhoud, de aanmeerfaciliteiten van deze sluis voor binnenvaartschepen moeten veiliger worden gemaakt. Zo staan bijvoorbeeld de meerpalen te ver uit elkaar. En Rijkswaterstaat heeft altijd gezegd dat die opknapbeurt niet kon worden uitgevoerd zolang de Westsluis nog in gebruik zou zijn. Het betekent dat we volgend jaar als de nieuwe sluis in werking is, opnieuw lange tijd zijn aangewezen op twee sluizen.”

Van IJk meent dat de komst van de nieuwe zeesluis “absoluut verlichting zal geven voor de scheepvaart. Maar we moeten ook rekening houden met een probleem dat verband houdt met de natuur. Vergeleken met de Westsluis zal de nieuwe sluis bij één schutproces veel meer water aan het Kanaal van Gent naar Terneuzen onttrekken. Dat kan droogtes veroorzaken in het kanaal, je kunt bij het schutten namelijk geen water onttrekken aan de Westerschelde – een zeearm – omdat anders het kanaal te zout dreigt te worden. Om dit dreigende droogteprobleem te tackelen zou straks zomaar besloten kunnen worden dat er alleen nog maar bij bepaalde getijhoogten geschut gaat worden, om zo het onttrekken van kanaalwater te beperken.”

Rotterdam-Parijs

De nieuwe Terneuzense sluis wordt 427 meter lang, 55 meter breed en ruim 16 meter diep. Door de bouw op initiatief van de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie worden de havens van Terneuzen en Gent beter toegankelijk voor grote zeeschepen. De gerealiseerde capaciteitsvergroting zorgt bovendien voor een vlottere doorstroming van het scheepvaartverkeer op de vaarroute tussen Nederland en Vlaanderen. De Westsluis kan schepen met maximaal 5.000 containers schutten terwijl de nieuwe sluis straks schepen met een capaciteit tot 12.500 containers aankan. Als voordeur van het Kanaal van Gent naar Terneuzen wordt het nieuwe sluizencomplex een van de grootste ter wereld.

Het wordt ook een belangrijke schakel in de vaarroute Rotterdam-Parijs. De Scheldecommissie streeft ernaar dat uiteindelijk de zeven Europese zeehavens Rotterdam, Antwerpen, Gent, Zeebrugge, Le Havre, Rouen en Duinkerke binnendoor met elkaar worden verbonden tot aan Parijs.

tekst: Jan Dirk van Scheyen

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -