Veelzijdig, allround en klantgericht zijn de sleutelwoorden waar het binnen de Kooiman Groep om draait. Onder één paraplu werken verschillende, zelfstandig opererende bedrijven. Een van die bedrijven is scheepswerf Hoebée in Dordrecht, een onderneming die sinds haar ontstaan in 1815 een goede naam in de Nederlandse scheepvaart heeft opgebouwd. Een scheepswerf die zich onderscheidt met persoonlijke aandacht en bovendien een werf waar de klant nog echt inspraak heeft.
De boegschroef. (foto’s Jan Hoek)
Dat werd onlangs wederom waargemaakt met de afbouw van ‘Met de gunst van God’. Dat is de definitie van Deo Favente en de naam van het onlangs bij Scheepswerf Hoebée in Dordrecht afgebouwde schip voor opdrachtgever Cees Mourik uit Krimpen aan den IJssel. Het circa 2300 ton metende drogelading-/containerschip heeft als afmetingen 86 x 11,45 meter en een holte van 3,75 meter.
Caterpillar
De hoofdmotor is een Caterpillar C32 Acert met een vermogen van 1150 pk bij 1830 omwentelingen per minuut. Verder zorgt voor de voortstuwing een Wärtsilä 5-bladsschroef in een HR-straalbuis met een diameter van 1700 millimeter. De boegschroef is een 4-kanaalsuitvoering van Veth Propulsion die wordt aangedreven door een Caterpillar C18 van 485 pk. Ook de twee elektrische hulpmotoren zijn Caterpillars (C 4,4, 47 kVA).
Projectleider namens scheepswerf Hoebée was Bert Driessen, die in die functie Hans van Duijvendijk opvolgde. Hij is zeer content met de Caterpillars in het algemeen en Pon Power in het bijzonder. Hij legt uit: “Dat is een degelijke organisatie met een compleet technisch netwerk erachter. Mijn ervaring is dat het bedrijf dag en nacht klaarstaat voor de klant en alleen al het in bedrijf stellen van de motoren zien de mensen van Pon Power als topsport. Voor de Deo Favente heeft eigenaar Cees Mourik voor een bijzonder redelijk bedrag een contract met de leverancier afgesloten, waardoor hij de eerste jaren niet om hoeft te kijken naar zijn hoofdmotor.”
Veel tonnen meenemen
Met Cees Mourik is de bijzonder betrokken eigenaar van de Deo Favente genoemd. Bert Driessen vervolgt zijn verhaal: “Dat is een no-nonsense man; iemand die rust en enthousiasme uitstraalt en waarbij ik versteld heb gestaan over de door hem geleverde inzet. Zijn schip past perfect bij hem: functioneel, efficiënt en zonder onnodige franje.”
“Arie van Duijvendijk heeft een net en multifunctioneel schip ontworpen. Er is bewust gekozen voor een schip met een lengte van 86 meter en de ietwat afwijkende breedte van 11,45 meter. Hierdoor kan de Deo Favente ook op de (Duitse) kanalen heel veel tonnen meenemen. Door het goede motorenpakket en de slanke kop levert het schip qua snelheid niet in op schepen met een breedte van 8 of 10 meter.”
“Het middenschip is uitgevoerd met een dwarsspantensysteem met verzwaarde dubbele bodem, zodat de Deo Favente geschikt is voor zware lading. Door zijn afmeting kan het schip vier rijen breed containers laden.”
Bomex 4M
De luikenkap is afkomstig van Blommaert. “Ik haal van verre de schepen eruit waarop materiaal van Blommaert staat: functioneel en met een mooie touch”, vindt Bert Driessen.
Het casco is afkomstig van de werf Bomex 4M uit het Servische Zrenjanin.Driessen: “Eerder hebben wij daar de Wilhelmina-Arina laten bouwen, het eerste schip dat op deze jonge werf is gebouwd, en later de casco’s voor de Onderneming en de Fata Morgana. Cees Mourik zag de progressie in Servië en wilde ook een casco van Bomex 4M. Hij heeft het schip turnkey gekocht bij de Kooiman Groep, die de afbouw in onze handen heeft gelegd.”
Het is een mooi, strak casco dat evenals de vorige drie casco’s is gebouwd onder regie van Jos Blom en Maarten Pruijsen van de Kooiman Groep. “Wij vervoeren de casco’s zelf binnendoor naar Nederland, zodat ze in prima staat arriveren. Ik werk graag met vaste toeleveranciers. Naast Pon Power zijn dat sowieso Blommaert, B&T en EBR. Bij Blommaert hebben we het totaalpakket gekocht. Ik haal van verre de schepen eruit waarop materiaal van Blommaert staat: functioneel en met een mooie touch. Het is daarbij geen organisatie die de materialen verkoopt en daarna nauwelijks meer van zich laat horen. Service en mentaliteit zijn bij Blommaert begrippen die heel lang na de levering doorgaan.” Aldus Bert Driessen.
Die tot besluit opmerkt: “Ook EBR is een echte toporganisatie, die mooi afgewerkte stuurhutten levert en servicegericht bezig is. Dat geldt ook voor B&T Elektrotechnisch Installatiebedrijf, dat beschikt over een professionele organisatie die voortreffelijk werk levert. Samen met de medewerkers van scheepswerf Hoebée hebben we aan de eigenaar een Deo Favente overgedragen waar we met z’n allen bijzonder trots op zijn. We kijken terug op een fijne afbouwperiode en Cees Mourik heeft in mijn ogen het schip gekregen dat hij verdient.”
(Jan Hoek)