Kotug International richt een binnenvaartdivisie op die elektrisch aangedreven duwboten gaat bouwen. Op die manier wil het Rotterdamse bedrijf, vooral bekend uit de zeesleepvaart, een bijdrage leveren aan de energietransitie en de modal shift van weg naar water.

De binnenvaartactiviteiten vloeien voort uit de ontwikkeling van een reeks modulaire en schaalbare elektrische duwboten. Deze ‘E-Pushers’ worden aangedreven door verwisselbare energiecontainers.

De E-Pusher-serie bestaat momenteel uit drie modellen met een lengte van 5,50 tot 22 meter en een maximale diepte van 0,45 tot 1,35 meter. De diepgang van de E-Pusher is daarmee een derde kleiner dan die van conventionele duwbootontwerpen. Samen met partners ontwikkelde Kotug verschillende energiecontainers, variërend van diesel, (bio)gas, waterstof en batterijen.

Kotug CityBarge

Met Kotug CityBarge is het bedrijf dit jaar gestart in de gemeente Leiden: een 5,50 meter lange E-Pusher, de CityBarge One, vaart daar als emissievrij alternatief voor het transport van zware vrachtwagens in binnensteden. KOTUG CityBarge is een samenwerking met Circle Line Logistics, met als doel steden leefbaarder te maken door bestaande binnenstedelijke waterwegen te herstellen door ze te gebruiken voor het vervoer van afval, bouwmaterialen en producten voor winkels.

“De binnenvaartmarkt biedt een geweldige kans voor duurzame logistieke oplossingen”, zegt Ard- Jan Kooren, CEO van Kotug International en in 2012 Rotterdams Havenman van het Jaar. “Vanuit ons innovatieve DNA en onze jarenlange expertise in de scheepvaart en inmiddels ook in de digitalisering daarvan hebben we hiermee unieke oplossingen voor de binnenvaart ontworpen waarmee we verder kunnen bijdragen aan de transitie naar een emissievrije maritieme industrie.”

 

Zuid-Holland

“De Provincie Zuid-Holland is vanaf de start van het project rondom het opnieuw inzetten van bestaande waterinfrastructuur betrokken bij de ontwikkeling van de CityBarge”, zegt Gedeputeerde Jeannette Baljeu. “Schoon transport is een van onze prioriteiten. Door het bedrijfsleven en de overheid samen te brengen om wederzijdse uitdagingen op te lossen, zijn oplossingen zoals de E-Pusher niet langer alleen papieren ideeën, maar concrete oplossingen die al worden ingezet. Ik geloof heel sterk in het E-Pusher-concept; het verbetert de leefbaarheid in steden en stimuleert de groei van tech-industrieën in de provincie Zuid- Holland en daarbuiten.”

OptiPort

Kotug introduceert ook OptiPort, een geavanceerde artificial intelligence-tool voor planning, route en rapportage. Dit is een geautomatiseerd dispatching-systeem op basis van historische en real-time informatie die haven- en terminalinformatie verbindt met scheepsoperaties. De tool ondersteunt vlooteigenaren bij het optimaliseren van vertrek- en aankomsttijden, routebepaling en snelheidscontrole van hun boten. Het systeem is actief sinds 2017 en wordt momenteel gebruikt door vlooteigenaren in Australië, Japan, de Verenigde Staten, België, Canada en Nederland.

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.