- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekDeel 2: Kleinere schepen voor fijnmazige distributie

Deel 2: Kleinere schepen voor fijnmazige distributie [EI van ColumBus]

- Advertentie -

Delen

In de zomer van 2009 is een begin gemaakt met de uitvoering van het actieplan dat voortvloeit uit het onderzoek ‘Een goede toekomst voor het kleine schip’, dat in 2008 door Buck Consultants International werd uitgevoerd.

De 21 deelprojecten die in dit actieplan benoemd zijn, hebben alle ten doel het kleine schip voor de binnenvaart te behouden en de marktpositie van kleine binnenschepen te verbeteren.
Hoewel de economische crisis ook de kleine binnenvaart niet onberoerd laat, moeten we toch ook nu na blijven denken en plannen blijven maken voor als het straks economisch weer beter gaat.
Vandaar dat er gestaag wordt doorgewerkt aan de verdere uitwerking van de deelprojecten uit het kleine schip.
Nu we een half jaar met de daadwerkelijke uitvoering bezig zijn, beginnen de eerste contouren van een aantal deelprojecten zich zo langzamerhand af te tekenen.

Digitaal handboek
Binnenkort wordt een begin gemaakt met het uitrollen van een digitaal handboek. Daarmee kan iemand die in de (kleine) binnenvaart wil gaan werken snel zien aan welke eisen hij of zij moet voldoen en welke opleiding hij of zij daarvoor nodig heeft. Later worden in dit handboek ook zaken opgenomen die te maken hebben met het ondernemerschap en met financiering.

Kleine Schepen OntwikkelingsMaatschappij
Verder zijn we onlangs gestart met het onderzoeken van de mogelijkheid om een Kleine Schepen OntwikkelingsMaatschappij (KSOM) op te zetten. Deze KSOM is bedoeld om kleine, goed onderhouden schepen waarvoor niet direct een koper gevonden kan worden, voor de binnenvaart te behouden door ze (tijdelijk) op te kopen en niet te laten slopen. Slaagt de KSOM er niet in om het schip binnen een nog nader te bepalen termijn te verkopen aan een nieuwe schipper dan wordt het schip alsnog gesloopt of aan het buitenland verkocht.
Wat als eerste duidelijk moet worden, is of er partijen gevonden kunnen worden die bereid zijn om geld in een dergelijk fonds te stoppen. Pas als blijkt dat er partijen zijn die dat willen, heeft het zin om verder na te denken over bijvoorbeeld de criteria waaraan een schip moet voldoen om in aanmerking te komen voor aankoop door de KSOM.
Dit fonds moet gezien worden als een vangnet. Normaal gesproken zal een schip dat nog goed is, verkocht worden aan een nieuwe schipper. Als dat niet of niet direct lukt, kan de KSOM deze schepen beheren totdat er wel een nieuwe schipper gevonden is.

Bedrijfsbeëindiging
Binnen het actieplan is een aantal deelprojecten benoemd die allemaal op de één of andere manier te maken hebben met fiscale wet- en regelgeving. We hebben het dan over de deelprojecten ‘Vergroten stakingsvrijstelling’ (hoe kunnen we ervoor zorgen dat een schipper die wil stoppen meer geld over houdt?), ‘Verkennen doeltreffendheid fiscale maatregelen’ (hoe kunnen we de fiscale mogelijkheden die er zijn optimaal benutten?) en ‘Bedrijfsbeëindiging en bedrijfsopvolging’ (hoe zorgen we ervoor dat schippers tijdig rekening houden met het beëindigen van hun bedrijf?). Omdat deze drie deelprojecten zo nauw met elkaar verweven zijn, is ervoor gekozen om ze samen te voegen tot één deelproject. Omdat het onderwerp ‘bedrijfsbeëindiging’ op dit moment hoog op de (politieke) agenda staat, is afgesproken dat we daar in dit deelproject als eerste onze aandacht op zullen richten.

Samenwerkingsvormen en ondernemingsvormen
Een van de deelprojecten binnen het project Het kleine schip is het deelproject ‘Verkennen samenwerkingsvormen en ondernemingsvormen’. Op dit moment wordt onderzocht welke samenwerkingsverbanden er in de binnenvaart (nog) bestaan, hoe die werken en wat de voor- en nadelen van deze samenwerkingsverbanden zijn. Daarnaast wordt ook gekeken welke ondernemingsvormen er in de binnenvaart bestaan en wat daar de voor- en nadelen van zijn.
Doel van deze beide inventarisaties is om te kijken of hier elementen of aanknopingspunten in zitten waardoor de kleine binnenvaart haar positie kan behouden maar liefst kan versterken.

Imagocampagne
Een zeer belangrijk deelproject binnen het project Het kleine schip is het deelproject ‘Imagocampagne’. Om de binnenvaart in zijn totaliteit te promoten zijn het Bureau Voorlichting Binnenvaart en de Vereniging Binnenvaart actief. Hierbij gaat het niet specifiek om de kleine schepen c.q. de kleine binnenvaart. Juist het imago dat deze categorie heeft, verdient extra aandacht.
Wil je echter wat aan het imago van de (kleine) binnenvaart doen, dan zul je eerst moeten weten hoe de verschillende doelgroepen tegen de (kleine) binnenvaart aankijken. Vandaar ook dat binnenkort gestart wordt met het benaderen van de verschillende doelgroepen om dit boven water te krijgen. Pas als je weet hoe zij de (kleine) binnenvaart zien, kun je aangeven wat er zou moeten gebeuren om het imago van het kleine schip bij deze doelgroepen te verbeteren.

Kort samengevat komt het er op neer dat een groot aantal deelprojecten nu in volle gang is. Binnen afzienbare tijd verwachten we de eerste resultaten te kunnen melden.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -