In de Europese Richtlijn 2006/87/EG zijn de technische voorschriften opgenomen voor binnenschepen. Deze voorschriften hebben tot doel geharmoniseerde voorwaarden voor de afgifte van technische certificaten voor binnenschepen in alle lidstaten vast te leggen. In geheel Europa gelden echter nog steeds uiteenlopende technische voorschriften voor binnenschepen.
Het naast elkaar bestaan van verschillende nationale en internationale regelingen heeft het streven naar wederzijdse erkenning van nationale technische certificaten voor binnenschepen zonder aanvullende inspecties van buitenlandse vaartuigen tot dusver bemoeilijkt. Daarom zijn de bepalingen van het reglement betreffende scheepvaartinspecties op de Rijn in de door de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) in 1982 goedgekeurde versie overgenomen. De voorwaarden en technische voorschriften voor de afgifte van binnenvaartcertificaten uit hoofde van artikel 22 van de herziene Rijnvaartakte zijn sedertdien regelmatig herzien en algemeen wordt erkend dat zij in overeenstemming zijn met de huidige stand van de techniek.
Om redenen van concurrentie en veiligheid, en meer om een harmonisering op Europees niveau te bevorderen, is het wenselijk de strekking en inhoud van dergelijke technische voorschriften voor het gehele communautaire binnenwaternet vast te stellen. Het zou een goede zaak zijn als communautaire binnenvaartcertificaten van schepen, die volledig voldoen aan bovengenoemde herziene technische voorschriften, op alle communautaire waterwegen geldig zouden zijn.
Het is verder wenselijk dat er tevens gelijke voorwaarden komen voor de afgifte van aanvullende communautaire binnenvaartcertificaten door lidstaten voor de vaart op de waterwegen van zones 1 en 2 (riviermondingen), alsmede voor de vaart op de waterwegen van zone 4.
Dit is nu niet het geval.
Op basis van de Richtlijn moet een binnenvaartschip om op de Europese binnenwateren te mogen varen in het bezit zijn van een communautair binnenvaartcertificaat of een certificaat van onderzoek op basis van de Herziene Rijnvaartakte. Met deze beide certificaten mag men alle binnenwateren bevaren die vallen onder de Zone 3, zoals genoemd in Hoofdstuk 3 van de Bijlage 1 van de Richtlijn.
Men is dus niet verplicht om het Rijnvaartcertificaat in te ruilen voor een communautair certificaat. Echter, zoals hierboven reeds is aangehaald, geeft de Richtlijn de lidstaten de mogelijkheid om voor de Zones 1 en 2 aanvullende eisen en voor de Zone 3 en 4 minder strenge eisen vast te stellen.
Om aan te tonen dat een schip gebruik maakt van deze aanvullende of minder strenge eisen moet het schip zijn voorzien van een aanvullend communautair binnenvaartcertificaat. Dit is ook van toepassing op de schepen met een Rijnvaartcertificaat.
Ik zal me in mijn verdere verhaal beperken tot Nederland en Duitsland. De mogelijkheid tot het stellen van aanvullende eisen op de zones 1 en 2 is door Nederland niet aangegrepen. Zo heeft Nederland geen binnenwateren die onder de Zone 1 vallen en voor de Zone 2 heeft men alleen aanvullende eisen voorgeschreven voor passagiersschepen. Deze voorschriften zijn te vinden in de Bijlage 3.1 van de Binnenvaartregeling. Voor de overige schepen zijn geen aanvullende eisen voorgeschreven.
Dit in tegenstelling tot Duitsland. Dat kent voor zowel de Zone 1 als 2 aanvullende voorschriften. Die zijn opgenomen in Aanhangsel III, Aanvullende technische voorschriften voor schepen op de binnenwateren van de Zone 1 en 2.
Op internet zijn deze eisen terug te vinden onder: http://www.elwis.de/Schifffahrtsrecht/Verzeichnis-Rechtsverordnungen-Gesetze/BinSchUO.pdf
In Deel 1, Hoofdstuk 1 zijn de extra voorschriften voor de Zone 2 (binnenwateren) opgenomen. De schepen moeten minimaal voldoen aan de eisen in de Bijlage II, de normale vastgestelde eisen in de Richtlijn, en de eisen in de Bijlage XII. Dit zijn de aanvullende eisen.
Het probleem is dat er geen lijst van eisen ter beschikking staat, zodat eenvoudig vastgesteld zou kunnen worden of een schip aan de gestelde eisen voldoet.
In de volgende aflevering zal ik trachten de eisen voor de Duitse Zone 2 in het kort toelichten.