Even denk je aan een chique autosalon in Parijs wanneer je de naam op een scheepsboeiing leest van één benijdenswaardig type Aston Martin: Vanquish. Maar allez, op weg naar Willemstad voor een proefvaart en dromen dat je door het Franse landschap tuft of over een mondaine boulevard scheurt die zindert van de zomerzon, doet je achter het stuur van een tweedehandsje, afgelopen winter van een koude kermis thuiskomen.
“Hij vaart als een autootje, draait als een tol, vanuit de volle run liggen we binnen 290 meter stil en decibels zijn binnen de norm”, is het eerste wat Dennis Vogelaar – niet zonder onverholen trots – zegt als we de stuurhut binnenkomen. De broodjes en de koffie zijn nog lang niet op en de ‘bode’ is onderweg met frieten en kroketten. De stemming aan boord loopt synchroon met het resultaat van de geslaagde proefvaart.
Net vast en drie Bornemanns spuiten driftig de geleende 2800 ballast overboord. Het wordt tanks schoonmaken en bunkeren voor Alpha Bunkerservice, dat het schip verhuurde aan Argos.
Kapitein Dennis Vogelaar is er vroeg bij: hij is 25 jaar en heeft ambitie. Hij voer onder andere een aantal jaren met koppelverbanden op de Moezel: alles mis! Hij leerde de bunkerfinesses van collega Marcel Mes en is zichtbaar enthousiast.
Hartveroverend
Wat moet je nog van de Vanquish zeggen? Identiek aan de Vantage en eveneens een turnkey-project van VeKa, dat alweer bij TeamCo gerealiseerd werd tot een schip.
Om met de firmanaam te beginnen: hij valt onder Swintrans BV, heeft een ‘loeier’ van een Van Wijk-bunkermast, mega, met de hand bedienbare, afsluiters voor veilig bunkerwerk, die het VeKa Piping-netwerk functie geven.
Vanuit het zogenaamde bushok op het trunkdek wordt het bunkeren – computer gemanaged – aangestuurd. Volgens Rino Werkman, die het project heeft gestart en het halverwege aan zijn afbouwcollega Luit Nanninga overgaf, verovert deze gave Vanquish met zijn uitvoering het hart van een tankerman, overeenkomstig de betekenis van zijn vierwielige naamgenoot.
Een metafoor die aanspreekt! Niettemin lijkt afbouwen op atletiek met hindernissen, waarbij de lat hoog ligt. TeamCo’s projectleider Patrick Janssen zegt erover: “Je eigen inbreng wordt op prijs gesteld, ideeën in uitvoering gehonoreerd. Samenwerking blijft niet alleen bij voornemens; je mag iets leuks maken voor deze opdrachtgever. Zo’n Vanquish inspireert!”
Van Beuningen
Ondanks de 3600 ton in twaalf tanks, drie Bornemann-pompen van EPS, een 1700 pk Mitsubishi van Koedood, Werkina’s elektriciteit, Willemsens betimmering en de inrichting door Dik den Hollander, ligt de ‘pointe’ van een bunkerschip voorin. De boegschroefruimte, zoals dat heet, is het hart van een bunkertanker: een ketel van Heatmaster en De Ruyter-energie warmen de brijachtige stookolie naar rond de 80 graden Celcius op en zorgen ervoor dat 1500 kuub per uur op 24 meter hoogte te leveren is.
De capaciteit van 3600 ton is verdeeld over twaalf tanks. (foto’s Johan de Witte)
Toch hoeven we niet langer terug dan naar 21 november 1903 als het ss Rotterdam afmeert aan de Wilhelminakade, waarmee Daniël George van Beuningen (1877-1955) naar Amerika reisde, om in het Eriemeer de constructie en werking van een kolenbunkermachine aan de Amerikanen te ontfutselen. terug in Nederland vraagt hij aan de Steenkolen Handels Vereniging in Utrecht 130.000 gulden krediet voor de bouw van een zelftrimmende bunkermachine met tunnel en verstelbare ladder die de bunkerkolen vijftien meter boven de waterlijn kan opvoeren zo valt te lezen in het boek Grootvorst aan de Maas van Harry van Wijnen.
In 1905 functioneerde de eerste ‘wereldse’ machine. Arbeiders droegen in de aanbrekende moderniseringsperiode de zware kolenzakken niet langer op hun rug de trappen tegen het zeeschip op. Alleen…de ‘helse machine’ ontnam niet enkel het zware werk van de havenwerkers, in veel gevallen ook hun bestaanszekerheid. Niettemin was Rotterdam als modernste en grootste bunkerhaven een feit.
Cedes
Cedes uit Oostvoorne, gestart in 1991 met de verkoop van persoonlijke beschermingsmiddelen en industriële reinigings- en ontvettingsproducten, heeft zijn leveringspakket inmiddels fors uitgebreid voor de scheepvaart. Met regenkleding, draad en touw tot verf en wrijfhouten toe. Op www.cedes.nl zijn alle producten te zien.
Vader en zoon van dit relatief kleine bedrijf beloven als eigenaars kwaliteit voor een goede prijs, ‘just in time’ aan boord. Cedes maakt werken mogelijk op de Vanquish.
(Johan de Witte)