- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMTS Verdi: nieuwbouw voor Egalité Shipping

MTS Verdi: nieuwbouw voor Egalité Shipping

- Advertentie -

Delen

De contrasten liggen voor het oprapen in de omgeving van Mexicostraat in Antwerpen. De schitterende monumenten als het Pomphuis en de brandweerkazerne steken schril af tegen sommige panden in de directe omgeving die niet zoveel geluk hadden. Chronisch verf- en onderhoudsgebrek in samenhang met de werking van de natuur hebben onverbiddelijk afgerekend met de veelal houten loodsen die ver over de pensioengerechtigde leeftijd zijn.

(foto’s Hans Heiligers)

Aan de Kambalastraat/Houtdok Noordkaai vinden we niets meer van dat tijdsbeeld. Er staan schitterende kantoorgebouwen met veel glas en ruime parkings. Wij hadden het genoegen te mogen aanschuiven aan het bureau van Erik Vermeylen van General Bunkering Services (GBS).
Gastvrij als hij altijd is zitten we binnen de kortste keren te genieten van een koffie en het mooie uitzicht dat je vanuit zijn kantoor hebt over het Houtdok en de achterliggende contouren van de oude stad. Ook de mindere zaken vormen tijdens de koffie onderwerp van gesprek. Erik steekt daarvoor zijn hoofd niet in het zand en bevestigt dat ook hij betere tijden heeft gekend. Toch is hij binnen het geheel van de huidige situatie niet ontevreden. Zijn serviceverlening staat absoluut niet onder druk en dat zorgt er voor dat hij binnen zijn bestaande relatiekring nog steeds goed in het zadel zit.

Kilometers
Via een deelname is Vermeylen medeaandeelhouder van Egalité Shipping. Tegenover zijn partners heeft hij de taak op zich genomen om deze nieuwbouw aan zijn takenpakket toe te voegen. Dat heeft hij geweten en is ook af te lezen aan de stand van zijn kilometerteller.
De Verdi is vanaf de kiel gebouwd bij Bijlsma Shipyard in Lemmer, niet direct naast de deur voor Erik Vermeylen. Absolute winnaar met de meeste kilometers werd Marcel Allard. Als hoofd technische dienst werd hij door Vermeylen tot nu toe al zes maal benoemd tot projectmanager voor een nieuwbouw. Marcel spreekt bijna Fries en kan de route naar Lemmer dromen. Net als Erik had ook hij liever Werkendam ingetoetst op zijn Tom-Tom.

Vlootlijst
Egalité Shipping heeft een ruim werkgebied rond Antwerpen en bezit meerdere bunkertankers, waaronder het dubbelwandige mts Aquilon. Deze Damen-Riverliner werd in 2006 gebouwd in opdracht van CFT, één van de grootste maritieme dienstverleners van Le Havre. Het schip had zijn thuishaven in Duinkerken en werkte daar voor Total. Toen daar door omstandigheden het werkaanbod terugliep heeft CFT het schip aan Egalité Shipping verkocht. Met een forse tijdelijke uitbreiding van haar verzekeringsgebied is de Aquilon buitenom naar Antwerpen gevaren.

De nieuwe Verdi mag vanaf nu de vlootlijst gaan aanvoeren met zijn kwaliteiten en bouwjaar. De Verdi is 85 x 9,60 meter en heeft een diepgang van 3,20 meter. Het schip meet 1706 ton. In verhouding tot zijn lengte heeft het schip meer tanks dan de gebruikelijke vijf. De acht tanks waarmee het is gebouwd kunnen separaat gasolie of stookolie leveren. De tankinhoud varieert van 113 tot 350 m3. Het is dan ook uitgerust met dubbele pompen en een dubbel leidingsysteem dat doorloopt tot op de 20 meter lange Van Wijk-bunkergiek.
De EPS pompen zijn goed voor 400 m3 stookolie per uur en 200 m3 per uur voor gasolie. De ladingverwarmingsinstallatie van Heatmaster zorgt er voor dat de producten op de juiste temperatuur hun weg door de leidingen kunnen vinden.

ARA-gebied
De benodigde energie kan tot 460 kVA worden onttrokken aan twee Cummins-generatorsets van het type QSX 15C in combinatie met een Marathon-generator. Het stuurhuis voor de Verdi werd gebouwd door EBR. Hoogendoorn heeft dat volgens de regels der ambachtelijke kunst met kersenhout betimmerd en plaatste een lessenaar die je meestal alleen op de familieschepen tegenkomt.
Het zelfde mag worden gezegd over de inrichting van de woning en de verblijven. Toen we aan boord waren hebben we vastgesteld dat al dit moois door de mannen wordt gewaardeerd en dat het schip bij hen in goede handen is.
De Verdi kunnen we voortaan dagelijks tegenkomen in de ARA-zones waar het schip en bemanning met veel plezier gaan varen voor Oilchart International, gevestigd in Antwerpen.

(Hans Heiligers)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -