- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwUshuaïa voor Aquatrans Rhineshipping

Ushuaïa voor Aquatrans Rhineshipping

- Advertentie -

Delen

Nagenoeg de complete bebouwing rond de Wilhelminakade in Vlaardingen zorgt er voor dat er weinig fantasie nodig is om een klein uitstapje te maken naar de tijd dat er haringloggers lagen afgemeerd die voor een geweldige bloei van de haringstad zorgden. Vooral de volumineuze voormalige pakhuizen vallen op. Ze zijn destijds niet in een paar weken tijd uit prefab-onderdelen opgetrokken maar in de volle breedte opgemetseld en met veel mooie vensters en luiken gesierd. De verscheidenheid van de bouw is groot. Er woonden reders in chique huizen en er waren tientallen pakhuizen en andere bedrijfspanden. Verreweg het meeste onroerend goed kreeg inmiddels een andere bestemming: er is een scala aan café’s en restaurants.

De knalrode Sisu valt behoorlijk op bij het traditionele groen van ABC. (foto’s Hans Heiligers)

En tegen de achtergrond van dat decor ligt het nieuwe ms Ushuaïa. Het is de laatste aanwinst van de Luxemburgse onderneming Aquatrans Rhineshipping SA. Medeaandeelhouder Dave de Groot is tevens kapitein van deze 110 meter lange nieuwbouw met een breedte van 11,45 meter. Een verlicht logo met daarop de initialen van de familieleden aan boord siert een bijna gecamoufleerde duwsteven die zo is uitgevoerd dat het schip ook zonder bak aan de reis kan.
De eerste reis zit er inmiddels op, van Amsterdam naar Karlsruhe. Een deel van de teruglading is reeds gelost, morgen is de rest van de partij aan de beurt.

Sylvana
Medewerkers van Willemsen Interieurbouw en van Alphatron lopen nog wat puntjes na in het door Kampers geleverde stuurhuis. De lessenaar is gebouwd van notenhout. Dave’s vriendin vergeet niemand en bezorgt ons allen frisdrank die op de ruime tafel met het grootste gemak een plaats vindt.
De periode waarbinnen de Ushuaïa gebouwd is steekt schril af bij de vijf jaar die Dave’s ouders over de bouw van hun ms Evolutie deden. De kiel voor die spits werd gelegd in 1940. Om uit de aangekondigde confiscatie door de bezetter te kunnen ontkomen werd er tot en met 1945 aan gewerkt, pas daarna kwam de Evolutie in de vaart. Naast Dave werden op de Evolutie nog zes kinderen geboren.
Wat is er voorafgegaan aan de nieuwbouw van de Ushuaïa? Het begon reeds in 2006: toen werden de eerste plannen voor nieuwbouw gemaakt. Voor de bouwtekening stond een aantal uitgangspunten model van de in Eisden gebouwde Sylvana van broer Sebastiaan de Groot. Het ms Spauwer waarop Dave op dat moment voer, werd in 2007 verkocht. De verkoop van de Spauwer bezorgde Dave een groot geluk uit geheel onverwachte hoek. De koper van de Spauwer bleek een buitengewoon aardige zus te hebben. Zonder in details te treden begrepen we van Dave dat 07-07-07 een onvergetelijke dag voor zijn vriendin en hem zal blijven.

Overbrugd
Dave is daarna nog acht maanden in dienst geweest bij de nieuwe eigenaar van de Spauwer om zodoende zijn kennis van het schip over te brengen en met wat aanpassingen te helpen. Daarna heeft hij nog een tijdje elders gewerkt, zodat hij de periode tot hij projectmanager van de nieuwbouw werd op rendabele wijze heeft overbrugd.
Het casco voor Ushuaïa is net als de Sylvana van zijn broer gebouwd bij Scheepswerf Maastricht.
Dave vindt het ideaal om een casco in Nederland te bouwen. “Dan hoef je niet helemaal naar China om te gaan vaststellen dat de bouw vertraagt”, grapt hij. Nadat het casco werd opgeleverd is het naar Sepers in Heerewaarden gesleept, waar het roeren en een schroef kreeg aangemeten.

Vuurland
Uiteindelijk werd in het logboek aangetekend dat de Ushuaïa in juni 2009 werd afgeleverd bij Bartholomeeussen in Antwerpen. Anthony Appeldoorn had ondertussen de inkoop afgerond zodat aan kaai 138 het echte werk aan de Ushuaïa kon aanvangen. Dave heeft geen voorkeur voor een dubbel schroefwerk. Met een 8-cilinder ABC type 8MDZC van 2400 pk en een 600 pk Scania aangedreven Veth-Jet heeft hij niets te klagen.
Vooral niet in combinatie met de twee koproerkleppen van Van Wijk. Die kleppen staan haaks op het schip: bakboordklep laten zakken is bakboord uit. Beide kleppen laten zakken helpt bij een onverhoopte noodstop. De mooie zomer van vorig jaar stond borg voor perfect schilderwerk. In de machinekamer staat nog een generatorset die wordt aangedreven door een knalrode Sisu. Die valt dus behoorlijk op bij het traditionele groen van de ABC.

CFNR heeft ondertussen de tweede reis aangekondigd. Waar hij in Rotterdam moet laden is nog niet bekend maar de reis gaat wederom naar Karlsruhe. Dave’s zoon Thymo vindt het allemaal prima, die ligt in zijn mooie verblijf op één oortje. Gelijk heeft hij.
Als er over een aantal jaren andere tijden zijn aangebroken en hij ook flink wat groter is mag hij mee naar Ushuaïa op Vuurland, het uiterste zuiden van Argentinië. Het is een wens van de familie daar eens een kijkje te gaan nemen. En heel misschien maken ze dan één van de daaruit georganiseerde trips naar Antarctica.

(Hans Heiligers)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -