De Belgische rederij Somtrans heeft met het mts Somtrans LNG een grote, innovatieve type C-tanker in de markt gezet die op veel fronten bewijst hoe uiterst veilig tankvaart tegenwoordig is. Het schip met hybride diesel-LNG-aandrijving is bezig aan zijn eerste reis op de Rijn.
Met een lengte van 135 meter en een breedte van 22,80 meter is de Somtrans LNG niet alleen qua afmetingen een exclusieve tanker. Hij heeft ook een diesel-LNG-aandrijving.
“We zijn niet de eerste die op LNG vaart, maar wilden daar als rederij met één van onze schepen wel ervaring mee opdoen”, vertelt Somtrans-directeur Ronald Somers. LNG is milieuvriendelijk en gunstiger dan diesel. We willen dan ook graag kennis over deze brandstof in huis hebben.”
Europese subsidie
Het bouwen van een schip met LNG-motor was complexer dan aanvankelijk gedacht. “We gingen ervan uit dat het vrij eenvoudig zou lopen, maar het heeft bloed, zweet en tranen gekost. Er komen veel nieuwe regeltjes bij kijken en aangezien we vanuit INEA Europese subsidie krijgen, was de administratie zeer omvangrijk. Het EICB heeft ons hierbij als gespecialiseerd innovatiebureau uitstekend geholpen.”
Rensen-Driessen Shipbuilding heeft de levering van het complete schip verzorgd, inclusief het ontwerp en de bouw. De afbouw vond plaats bij TeamCo Shipyard in Heusden.
Bij DST in Duisburg liet Somtrans een nieuw onderwaterschip ontwerpen. “Dit was nodig omdat we voor een FLEX-tunnel hebben gekozen, gecombineerd met extra grote schroeven met een diameter van 2 meter. We hebben twee zware motoren van 2.000 pk. Om hun kracht efficiënt over te brengen heb je grote schroeven nodig die langzaam draaien met weinig verlies van energie. Zonder FLEX-tunnel zouden de schroeven bij leegvaart boven de waterlijn liggen, waardoor je geen voortstuwing hebt.”
Verder heeft de tanker, net als sommige drogeladingschepen en koppelverbanden, twee spudpalen op het voor- en achterschip. Hij kan overal aanmeren. Ook zijn er twee koproeren ingebouwd.
Slimme veiligheidsvoorzieningen
Innovatief zijn ook de veiligheidsvoorzieningen aan boord. De radar geeft alarm als er een ander schip met AIS aan boord op aanvaringskoers ligt. De kapitein van de tanker krijgt dan het signaal dat hij actie moet ondernemen. Somtrans is een van de eersten die dit systeem gebruikt.
De stuurhut is uitgerust met een Bridgescout. Met een laserstraal wordt de doorvaarhoogte gemeten als het schip een brug nadert. Als op 300 meter afstand blijkt dat de stuurhut te hoog staat, krijgt de kapitein het signaal om te stoppen dan wel het stuurhuis te laten zakken.
Somtrans heeft dit systeem al op twee andere tankers, maar op de Somtrans LNG is het verder doorontwikkeld. Als de kapitein het waarschuwingssignaal negeert, gaat het stuurhuis automatisch omlaag. Op deze wijze worden aanvaringen met bruggen voorkomen.
Via een wake up-call wordt de kapitein er bovendien toe aangezet om alle 15 tot 30 seconden de stuurhendel aan te raken. Doet hij dat niet, dan wordt het waarschuwingsgeluid intensiever. Reageert de kapitein ook daar niet op, dan gaat aan boord een algemeen alarm af zodat de rest van de bemanning in actie kan komen.
Hoog niveau
“In totaal tien noviteiten”, vat Somers samen. “We streven als rederij naar vooruitgang en investeren in zaken die de scheepvaart naar een hoger niveau brengen.” Rederij Somtrans heeft nog twee zusterschepen in opdracht gegeven, maar dan zonder LNG-aandrijving. “We zijn gespecialiseerd in grote tankers en zien daar ook toekomst in.”
Inmiddels heeft de Somtrans LNG de eerste reizen gemaakt. “We hebben in het ARA-gebied en tussen Gent en Antwerpen gevaren. Het schip vaart fantastisch, maakt erg weinig golven en haalt geladen een snelheid van 18,5 kilometer per uur. Dat is meer dan genoeg voor zo’n grote tanker.”
Over het afbouwtraject is Somers erg tevreden. “TeamCo Shipyard kennen wij heel goed. We hebben er al zes schepen afgebouwd. Ook de samenwerking met alle onderaannemers is prima verlopen. Ik ben trots dat we dit uitdagende project gezamenlijk succesvol
hebben afgerond.”
Een anti-aanvaring-alarm!? Werkt dat ook wanneer de radar uitstaat? En wat met vaartuigen zonder AIS? Gewoon overheen varen, zoals gewoonlijk? Op de rivier komt iedere paar minuten wel een schip op ramkoers, dus alarm, dat in combinatie van het stuurhendel-alarm en dan nog de vele andere alarm mogelijk heden, gezellig!
Nu nog een `slimmerd`vinden die 2 X per minuut de stuurhendel een tik geeft!
Mooi schip met allerlei innovaties. Ik zie ‘m graag eens voor steiger komen. Behouden vaart !
Op welke locatie vult dit schip haar brandstof bij? Er zijn bij mijn weten nog geen bunkerstations op het water die binnenvaartsschepen kunnen voorzien in LNG brandstof.
Geweldig schip, heb hem gister van de noord de lek in zien komen geladen, geweldig wat een schip, zat op bankje bij de pond.