- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsContargo: combidienst schip-trein op Basel werkt

Contargo: combidienst schip-trein op Basel werkt

- Advertentie -

Delen

Contargo’s Basel-Multimodal-Express tussen Rotterdam/Antwerpen en Basel heeft in het eerste jaar circa 13.500 TEU vervoerd. Contargo spreekt van een succes en denkt aan uitbreiding van het concept.

De containerterminal in Emmerich. (foto’s Contargo)

De BME is een bimodale containerlijndienst: een combinatie van binnenvaart en spoor. De containers gaan eerst per binnenschip van Antwerpen of Rotterdam naar de Rijnterminal in Emmerich. Daarvandaan gaan ze ’s nachts per trein naar Basel. De export loopt precies omgekeerd. Alleen het voor- of natransport rond Basel gebeurt per truck.

Geen last van waterstanden
“De Basel-Multimodal-Express biedt onze klanten meerdere voordelen”, aldus terminalmanager Holger Bochow van Contargo Basel. “De containers komen volgens schema in Zwitserland aan, omdat we in de zeehavens de flexibiliteit van het binnenschip gebruiken, en dankzij de trein ongevoelig zijn voor hoog- en laagwaterproblemen op de Rijn.”
De containerlijndienst van Contargo verbindt de zeehavens Rotterdam en Antwerpen sinds februari 2011 via een vaste frequentie met Basel. Er zijn twee rondreizen per week.

Binnenschip flexiblel in zeehaven
“De Basel-Multimodal-Express (BME) verenigt de specifieke voordelen van drie verkeersdragers. Op het traject tussen de twee zeehavens en de hub in Emmerich vice versa wordt het onderscheidend vermogen benut van het binnenschip dat – in tegenstelling tot de trein – de containers flexibel en direct bij de zeehaventerminals kan halen en brengen.”

Contargo Basel.

De trimodale terminal in Emmerich, die deel uitmaakt van het eigen netwerk van Contargo, fungeert als draaischijf tussen binnenschip en spoor. De trein vervoert de containers snel op en neer tussen Emmerich en Basel. Het voor- en natransport tussen verladers en ontvangers en de Rijnterminal in Basel verloopt tenslotte per truck.
“Met de BME benutten we de voordelen van de drie transportmodi optimaal. We zullen dit concept bij voldoende vraag dan ook verder uitrollen”, vertelt Thomas Löffler, lid van de hoofddirectie van Contargo GmbH.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -