EVO: TNO-onderzoek Eefde is grond voor schadeclaims

0

De EVO concludeert voorlopig dat Rijkswaterstaat aansprakelijk gesteld kan worden voor de stremming van het Twentekanaal bij Eefde. Uit het gisteren gepubliceerde TNO-rapport valt volgens de verladersorganisatie op te maken dat er bij het ontwerp, de uitvoering en het onderhoud van de sluis door Rijkswaterstaat fouten zijn gemaakt die hebben geleid tot het bezwijken van de hefdeur die op 3 januari naar beneden stortte.

Draadstang
EVO wil het TNO-rapport nog wel onderwerpen aan een volledige juridische en technische beoordeling, voordat een definitieve conclusie wordt getrokken. Maar daaruit is is gebleken dat het naar beneden vallen van de sluisdeur vrijwel zeker is veroorzaakt door het bezwijken van een draadstang van de sluisdeur. Deze draadstang is bij de renovatie in 2003 vernieuwd met een geplande levensduur van dertig jaar. De constructie bleek de wisselende krachten bij het heffen niet aan te kunnen. In de draadstang was direct voorafgaand aan het bezwijken sprake van een vermoeiingsscheur over circa 80 procent van de doorsnede.

Niet goed ontworpen
In het 115 pagina’s tellende TNO-rapport staat dat de in 2003 gerenoveerde bevestigingsconstructie van de sluisdeur niet goed was ontworpen. "De berekening van het ontwerp was volgens de onderzoekers onvolledig en onvoldoende onderbouwd. Daarnaast was ook de constructie niet goed uitgevoerd, zoals bijvoorbeeld de uitlijning van de sluisdeur en de bewegingsmechanismen. Hierdoor zijn er afwijkingen ontstaan in de kabel- en kettingkrachten op de sluisdeur." Aldus EVO.
"Tot slot blijkt uit het rapport dat met een normale inspectie het gebrek aan de draadstang niet was te constateren. Anderzijds blijkt dat de krachten waaraan de kabels van de sluisdeur waren blootgesteld niet werden gecontroleerd, terwijl dit wel had gemoeten."

Schadeclaims
Deze opeenstapeling van fouten geeft EVO aanleiding om voorlopig te concluderen dat Rijkswaterstaat, als eigenaar en beheerder van de sluis, aansprakelijk kan worden gesteld voor de schade die de gedupeerde ondernemers hebben geleden. De verladersorganisatie organiseert na een volledige analyse, samen met Scheffer Advocaten en adviesbureau Hermes Advisory, voor gedupeerden een bijeenkomst over de haalbaarheid en onderbouwing van schadeclaims.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.