Containerreus op LNG voor het eerst in Rotterdam

0
(foto Havenbedrijf Rotterdam/Jerry Lampen)

Woensdag 11 november arriveerde de Jacques Saade van CMACGM voor het eerst in Rotterdam. Een dag later kwam de Gas Agility van Total langszij om de containerreus van 18.000 kuub LNG te voorzien.

Het grootste LNG bunkerschip ter wereld is speciaal gebouwd om snel, en gelijktijdig met de overslag, dergelijke ULCV’s (Ultra Large Container Vessels) te bunkeren met het vloeibaar aardgas.

De Jacques Saade is op zijn beurt het eerste door LNG aangedreven schip met een laadcapaciteit van meer dan 23.000 TEU. CMA CGM laat nog acht van deze ULCV’s bouwen door Hudong-Zhonghua Shipbuilding, een dochteronderneming van China State Shipbuilding Corporation. In 2022 wil de rederij een vloot van 26 op LNG aangedreven schepen in de vaart hebben: negen 23.000 TEU-schepen; elf 15.000 TEU-schepen en zes 1.400 TEU-schepen.

Overgang van stookolie naar LNG

In het Rotterdamse havengebied varen inmiddels negen LNG-bunkerschepen, waarvan er drie vast in de haven aanwezig zijn. LNG wint aan populariteit als brandstof voor de scheepvaart. Havenbedrijf Rotterdam is enthousiast over die ontwikkeling. “Net als CMA CGM ondersteunen wij de transitie van stookolie naar vloeibaar aardgas als brandstof voor de scheepvaart. LNG is op dit moment de schoonste brandstof die voor dit type schepen schaalbaar en betaalbaar beschikbaar is.” Aldus CEO Allard Castelein.

“Bovendien ondersteunt de komst van de nieuwe LNG aangedreven schepen het streven van het Havenbedrijf om een belangrijke hub te zijn voor de import, export, opslag en bunkering van LNG. Het is een eer dat de negen nieuwe schepen jaarlijks zo’n 300.000 ton LNG in Rotterdam komen bunkeren. Dat is ook goed voor de op- en overslag van LNG.”

Honderden schepen op LNG

Volgens www.sea-lng.org/voeren begin dit jaar 175 zeeschepen op LNG rond over de wereldzeeën. Daarnaast gebruiken de meeste van 600 LNG-tankers ook LNG als brandstof. Er zijn nog 200 LNG aangedreven zeeschepen in bestelling.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.