Cement lossen in Bissau.
Het gaat goed met de op 21 mei opgeleverde coaster Jetstream. Het schip heeft na de overdracht nog geen dag stilgelegen en heeft in de relatief korte tijd dat de 4.500 ton metende coaster in de vaart is, al havens in Engeland, Estland, Marokko, Portugal, Guinee Bissou en Senegal aangedaan.
De Jetstream heeft een afmeting van 89,95 x 14,40 meter en is in opdracht van Bert Kornet van Rederij Jetstream in Werkendam afgebouwd bij Veka/Bijlsma in Lemmer. De coaster haalt een snelheid van 13,1 knopen, mogelijk gemaakt door een Wärtsilä-hoofdmotor van 1860 kW. De Jetstream vaart in regie voor Vertom in Rhoon wereldwijd. Waar het best betaald wordt, vaart de opvallend rood gekleurde coaster heen met stukgoederen, bulk of containers ofwel nagenoeg alles met uitzondering van vloeistoffen.
Passage van de Schellingwouderbrug.
China
Het Chinese casco arriveerde vorig jaar zomer in Rotterdam, geladen op het casco van de ‘BBC Leer’ van BBC Chartering. Nadat het casco in de Waalhaven door drie bokken gelost was, werd het naar Lemmer versleept voor de afbouw. De Jetstream vaart bewust onder Nederlandse vlag, maar dat zorgt wel voor nogal wat verplichtingen. Eigenaar Bert Kornet legt uit: “Varen onder Nederlandse vlag symboliseert het kwaliteitsniveau. In het buitenland staan we goed aangeschreven. De rederijen hebben over het algemeen hun zaakjes goed op orde, de papieren kloppen en ze beschikken over een jonge vloot. Nadeel is dat je dan aan veel meer regelgeving gebonden bent. Voor de Jetstream beschik ik over zes (!) volle ordners met benodigde certificaten. Een deel is logisch opgelegd door met name Veritas, maar we moeten ook aan regels voldoen waarbij alle logica ontbreekt. Omdat er op een passagiersschip ooit een paar mensen door de gangway waren gezakt, omdat ze daar met 50 personen op stonden, moeten ook wij aan tal van eisen voldoen om in het bezit te komen van een verplicht certificaat voor de gangway. Ook moeten we bijvoorbeeld blusdekens aan boord hebben. Die dekens helpen alleen als iemand in brand staat. Alles aan boord van Jetstream bestaat uit brandvertragende materialen en de apparatuur werkt elektrisch. Dan is zo’n blusdeken dus overbodig maar volgens de eisen wel verplicht. Om aan nog meer regels en verplichtingen te ontkomen is de Jetstream net geen 90 meter lang. Dat scheelt onder andere in bemanning, de vrije val en loodsregels. De coaster beschikt over acht hutten en vaart met zes bemanningsleden. Bij een coaster wordt op het hele schip, veel meer dan in de binnenvaart, gelet op functionaliteit. Zo ligt er in de gezamenlijke eet/woonruimte, hutten, stuurhut en gangen overal linoleum op de vloeren omdat dit makkelijker schoon te maken is. Bovendien is ook dit materiaal brandvertragend.”
Nieuwbouw
Vis in Ziguinchor.
Vanaf het moment dat Bert Kornet van de zeevaartschool kwam heeft hij altijd gevaren of gewerkt bij aan de zeevaart gerelateerde bedrijven. Samen met zijn broer was hij enige tijd eigenaar van een coaster. In 2004 kocht hij zijn eerste Jetstream, een in 1997 gebouwde coaster. “Ik wilde dat schip graag vervangen door een nieuwbouwschip. De levensduur van een zeeschip is zo’n dertig jaar, maar na tien jaar beginnen de onkosten al flink op te lopen. Het doorslaggevende verschil is dus dat een nieuw schip weinig onderhoud nodig heeft en een oud schip juist veel. Ik heb de vorige Jetstream kunnen verkopen. Dat schip heeft een snelheid van 13,5 knopen en dat is voor een schip met een tonnage van 2800 ton heel snel. De nieuwe Jetstream is iets langzamer, maar ik kan met hetzelfde vermogen wel meer tonnen meenemen. We varen op zware stookolie. Met gasolie varen we weliswaar sneller, maar kunnen we niet meer concurrerend werken. Het bijzondere van de nieuwe Jetstream is dat het tussendek verwijderd kan worden. Afhankelijk van de projectladingen kunnen we tweemaal 4,20 meter hoog laden of één keer 8,50 meter. De papieren zeekaarten zijn uit de stuurhut verdwenen. We beschikken nu over elektronische zeekaarten die op twee computers staan, waarvan er een zorgt voor een verantwoorde backup. Iedere week krijgen we een CD met wijzingen, die snel verwerkt zijn. Het is een economisch schip; het brandstofgebruik is laag en de snelheid is goed ten opzichte van het brandstofgebruik. De Jetstream ligt daardoor zeer goed in de markt en heeft nog geen dag stilgelegen. De markt voor coasters is al stukken beter dan vorig jaar en we varen voor acceptabele tarieven. Ik zie de toekomst van de Jetstream dan ook positief in”, besluit Bert Kornet zijn verhaal.
Jan Hoek